اعتراضات در هالیوود

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

اعتراضات در هالیوود

سینمای آمریکا این روزها چهره اعتراض و اعتصاب به خود گرفته است. پس از آنکه گفت و گو میان انجمن بازیگران ایالات متحده (SAG-AFTRA) و نمایندگان استودیوهای فیلم‌سازی و تهیه‌کنندگان راه به جایی نبرد، جمع قابل توجهی از بازیگران فعال در هالیوود به اعتصابات پیوستند. این اعتصابات از حدود دو ماه قبل (ماه می) به صورتی پراکنده توسط نویسندگان و سناریونویسان آغاز شده بود. عدم توافق با SAG-AFTRA باعث شد که بازیگران نیز به جمع نویسندگان ملحق شوند تا هالیوود بعد از ۶۰ سال، اتحاد مجدد این دو صنف را در کنار یکدیگر در قالب اعتراض مشاهده کند. صبح روز جمعه، ۱۴ جولای هنرمندان سینما، تلویزیون و رادیو آمریکا به بیش از ۱۱ هزار نویسنده‌ای که از دو ماه قبل اعتراضات را شروع کرده بودند پیوستند. صحبت‌های «فران درشر» در ۱۳ جولای نشان از میزان خشم این اتحادیه از مسئولان بالادستی را داشت. او با لحنی تند بیان کرد: «چنین رفتاری از سوی استودیوها منزجرکننده است. شرایط کاری تغییر کرده است و قراردادها نیز می‌بایست به واسطه آن تغییر کنند. با این حال ما اینجا هستیم تا از حق خود دفاع کنیم… شرم بر تمامی آن‌ها!». SAG-AFTRA خود متشکل از ۱۶ هزار نفر نیروی فعال است. بنابراین این حرکت بعد از سال ۱۹۶۰، در تاریخ سینمای آمریکا بی‌سابقه می‌باشد.

علل بروز اعتصابات چیست؟

چیزی که از متن اعلامیه‌ها و بیلبوردهای منتشر شده توسط معترضان مشخص است؛ علت اصلی شکل‌گیری این حرکت اعتراضی، شکایت بابت دستمزدهای پایین و عدم مشارکت نویسندگان در حق فروش آثار است. مشخص شدن حق قراردادها برای نویسندگان در هر برنامه و فیلم، از دیگر درخواست‌های اصلی آنها به شمار می‌رود. اما بسیاری از محققان بر این باورند که عوامل دیگری نیز در بروز این ماجرا تأثیر داشته است. همان‌طور که بعد از شدت گرفتن موج اعتراضات، انجمن تولید‌کنندگان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حاضر است برنامه‌ای را ارائه دهد که طبق آن دستمزدها افزایش پیدا کنند، کمک‌های مالی در خصوص بازنشستگان به حیطه اجرایی درآیند و از مدل پیشگامانه هوش‌مصنوعی برای حفاظت شغلی افراد فعال، استفاده شود. اما SAG-AFTRA بلافاصله این ادعا را رد کرد. به ویژه زمانی که صحبت از هوش‌مصنوعی به میان آمد. بنابراین با توجه به چنین واکنشی، بسیاری معتقد هستند که توانایی تولید فیلم‌نامه توسط هوش‌مصنوعی که این روزها بازار داغی دارد باعث شده است تا نویسندگان ترس از دست دادن موقعیت شغلی خود را داشته باشند. از طرفی دیگر، توانایی بالای هوش‌مصنوعی در خلق کاراکترهای دیجیتال باعث شده است تا بسیاری از بازیگران نیز موقعیت شغلی خود را در چالشی بزرگ مشاهده کنند. چراکه مدیران استودیوها چندی پیش اعلام کرده بودند به توانایی جدیدی دست پیدا کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان بازیگران تاریخ سینما را مجدد بر روی پرده نقره‌ای با نقش‌های جدید مشاهده کرد. به همین علت یکی دیگر از ریشه‌های بروز این حرکت، اعتراض مستقیم به تهدید فرصت‌های شغلی توسط هوش‌مصنوعی است.

چه کسانی به اعتصابات پیوستند؟

علاوه بر ۱۱ هزار تن از نویسندگان و سناریونویسان هالیوود و بیش‌از صدها نفر از انجمن بازیگران این سینما، چهره‌های مشهوری از قبیل: مریل استریپ، جورج کلونی، جیسون سودیکیس، واکین فینیکس، سوزان ساراندون، لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جسیکا چستین و… از این اعتصاب حمایت کردند.

بازیگران فیلم جدید «کریستوفر نولان» (اُپنهایمر) با عدم شرکت در اکران این فیلم، حمایت خود را از این حرکت اعلام کردند. بنابراین برنامه اکران این فیلم پر سر و صدا به هفته آینده موکول شد. «لئوناردو دی‌کاپریو» یکی از بازیگران مشهور سینما، علی‌رغم آنکه مشغول راه‌اندازی استودیوی شخصی فیلم‌سازی بود از این حرکت دفاع کرد و خود نیز به جمع معتصبان پیوست.

تأثیرات این حرکت چیست؟

هم‌اکنون به دلیل جدی شدن اعتصابات، تمامی فعالیت‌های تولیدی به حالت تعلیق درآمده است. بسیاری از پروژه‌های سینمایی که در حال ضبط بودند کار خود را به نشانه حمایت از این حرکت، متوقف کرده‌اند. چنین واکنشی هالیوود را با بحرانی بی‌سابقه روبرو کرده است. تحلیل‌گران می‌گویند که عدم توافق انجمن تولید‌کنندگان با خواسته‌های معترضان باعث افت چشمگیر در کمیت آثار هالیوود می‌شود. به عقیده آنها تأثیرات منفی این جنبش، بر صنعت سینمای سایر کشورها نیز وارد می‌شود. همان‌طور که تأثیرات اولیه آن بر برنامه‌های تلویزیون آمریکا مشهود است. چراکه آنها ضبط قسمت‌های جدید را متوقف و در حال پخش قسمت‌های گذشته هستند.

کلام پایانی

با وجود تعارضات موجود میان معتصبان، انجمن تولید‌کنندگان و مالکان استودیوها، حل این اختلاف امری ضروری برای ادامه حیات سینمای آمریکا به نظر می‌رسد. چراکه بسیاری از پروژه‌های تولیدی، ادامه دادن در این شرایط را قبول ندارد. فشار جشنواره‌های سینمایی همانند تورنتو عامل دیگری است که می‌تواند بر نظر انجمن تولید‌کنندگان موثر باشد. چراکه حیات جشنواره‌های معتبر دنیا تا حد زیای به صنعت سینمای آمریکا وابسته است. با وجود آنکه بیانیه‌ای از سوی مسئولان به معتصان مبنی بر بهبود شرایط اعلام شد، اما انجمن بازیگران این بیانیه را قبول نداشته خواهان ادامه یافتن اعتصابات شدند. مسئولان نیز در ادامه خواسته آنها را بالاتر از حد تصور خوانده و همین موضوع باعث شده است تا رسیدن به نتیجه‌ای واحد میان آنها متوقف شود. حال باید دید در این جنجال پرحاشیه چه کسی می‌تواند حرف خود را بر کرسی بنشاند.

برای دانلود پی دی اف کامل این یادداشت اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر آثار نویسنده