مقدمه
سینوتکس، نام رویدادی فناورانه است که در کنار دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی فناوری و نوآوری اینوتکس و توسط ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز برگزار شد. این رویداد در تاریخ ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت، محلی برای گردهمایی و معرفی فعالیت خانههای خلاق و کسبوکارهای فرهنگبنیان بود.
دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ اردیبهشت در پارک فناوری پردیس برگزار شد. اولین دورهی برگزاری این رویداد بینالمللی در اسفند سال ۱۳۹۰بود و هماکنون تبدیل به بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور شده و هر ساله میزبان بیش از ۷۰ هزار مخاطب از سراسر جهان به صورت حضوری و مجازی است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، از جمله حامیان این نمایشگاه هستند و هدف از برگزاری آن شبکهسازی، توانمندسازی کارآفرینان، تامین مالی و… است.
یکی از مهمترین تفاوتهای نمایشگاه امسال در قیاس با ادوار پیشین، برگزاری اولین دوره جشنواره معرفی و تجلیل از تأثیرگذارترین نهادهای تأمین مالی و سرمایهگذاری در حوزه اقتصاد دانشبنیان در کشور با عنوان “فینوتکس” و ایجاد بستری برای معرفی فناوریهای فرهنگی و نرم، شرکتها و خانههای خلاق و نوآوری در نمایشگاهی تحت عنوان «سینوتکس» (CINOTEX) بود.
خانههای خلاق و نوآوری، زیرساختی برای حمایت از ایدههای جدید و کسبوکارهای نوپا، با محتوای اجتماعی، خلاق و فرهنگی هستند که در راستای تقویت اقتصاد خلاق شکل گرفته و فعالیت میکنند. در نمایشگاه سینوتکس ۱۴۰۲ بیش از ۴۰ مجموعه و شرکت حضور داشتند که به ارائه فعالیتهای خود در حوزه فرهنگ پرداختند.
نظر غرفه داران
در مسیر بازدید از نمایشگاه سینوتکس با برخی گفتوگو شد. یکی از آنها غرفه «خانه خلاق و نوآوری ایلسا» بود که در حوزه سبک زندگی فعالیت میکند. این مجموعه شامل ۱۶ استارتاپ در حوزههای مختلف فرهنگی از جمله اسباببازی، بازاریابی و فروش و… است. مرچندازینگ کاراکتر یکی از فعالیتهایی است که ذیل خانه خلاق ایلسا انجام میشود. بازارپردازی یا مرچندایزینگ طیفی از فعالیتهای بازاریابی است که در محل فروش (نقطه فروش)، انجام شده و هدف آن، فروش هرچه بیشتر و بهتر دیدهشدن یک محصول است.
غرفهدار ایلسا در صحبتهای خود از صداوسیما بهعنوان یکی از بزرگترین دارندگان کاراکترهای گوناگون (مثل جناب خان) نام برد، اما از عدم همکاری این نهاد در صدور مجوز برای بهرهگیری و مرچندایزینگ این کاراکترها انتقاد کرد. او گفت: «مارول»(Marvel)، سالانه سود هنگفتی از کاراکتری مثل باب اسفنجی کسب میکند. مبلغی که بیش از صادرات نفت ایران است. او گردش درآمدی مرچندایزینگ را بالا دانست و همین مسئله را دلیل عدم همکاری صداوسیما معرفی کرد.
غرفه دیگر متعلق به صندوق پژوهش فناوری نوآوری اجتماعی بود که بر روی سه شرکت «شیروونی»، «میگ میگ» و «ایزاین» سرمایهگذاری کرده است. به گفته غرفهدار این مجموعه، شیروونی در حوزه خرید متری خانه فعالیت میکند؛ طوری که بتوان با هر مقدار پول صاحب خانه شد. این پلتفرم برای کارآمدسازی پولهای خردی است که ظاهرا نمیتوان با آنها کاری انجام داد.
دیگری، شرکت نگاره خانه فردا است که با نام تجاری «ایزاین» خدمات نوینی در زمینه فرش و سایر لوازم منزل ارائه میدهد. امکان تست محصولات به صورت مجازی، امکان طراحی فرش دلخواه، امکان سفارش فرش در سایز دلخواه و اشکال مختلف، برخی از خدمات این مجموعه هستند.
«خانه خلاق و نوآوری صدرامهر» که خدماتی در زمینه منتورینگ، شتابدهی و خدمات فضای کار اشتراکی ارائه میدهد نیز در این نمایشگاه غرفه داشت. از شرکتهای زیر مجموعه این خانه خلاق که در نمایشگاه امسال هم حاضر بودند میتوان به «لیپا» و «آرشوتک» اشاره کرد. مجموعه لیپا، نرمافزاری در حوزه حفاظت از محتوای آموزشی طراحی کرده است. این نرمافزار برای کسانی که کتاب یا هر محتوای آموزشی ارزشمند دیگری ارائه میکنند، کارایی دارد؛ به این صورت که محتوا را غیرقابل کپی میسازد. حتی اگر از صفحه فیلمبرداری شود قابلیت رهگیری و پیگیری قانونی وجود دارد.
مجموعه آرشوتک در زمینه ژنتیک فعالیت دارد. با استفاده از بزاق دهان مشخصات ژنتیکی افراد را تعیین میکند. دادههای به دست آمده، حتی نوع بیماریهایی که بدن فرد در برابر آنها ضعیف است را مشخص میکند. مشخص میشود که آیا شخص، مستعد استرس و خشم هست یا خیر و بسته به نتیجه، مشاورههای لازم داده میشود. این مجموعه در سطح مدارس پایه فعالیت دارد تا از سنین کودکی بتوان مشکلات را تشخیص داد و برای آنها چاره اندیشید.
غرفه بعدی «خانه خلاق و نوآوری همارا» بود. تمرکز این مجموعه بر آموزش و منتورینگ در حوزه انیمیشن و موشن گرافیک از سنین نوجوانی است. به گفته متصدی این غرفه، هنرجویان، ظرف مدت یک تا دو سال، دوره دیده و آماده فعالیت در بازار و تولید محتواهای حرفهای تجاری میشوند. انجام پروژههای تولیدی انیمیشن (از جمله انیمیشن افتتاحیه اینوتکس امسال) از دیگر فعالیتهای ارائه شدهی این مجموعه است.
در نمایشگاه سینوتکس، دانشآموزان نیز صاحب غرفه بودند و در برخی غرفهها، برنامههای آموزنده و سرگرمکنندهای برای این رده سنی در نظر گرفته شده بود.
در یکی از این غرفهها به کمک کتابهای سلام روبی به کودکان (۵-۱۵ سال) آموزش برنامهنویسی میدادند. روند آموزش به این شکل است که ابتدا از طریق بازی و داستان و کتاب، مفاهیم اولیه برنامهنویسی و توانایی حل مسئله یاد داده میشود و بعدتر با یادگیری برنامههای پیشرفتهتر میتوانند خود برنامههای حرفهای بنویسند و بسازند. از دیگر غرفههایی که در این نمایشگاه حضور داشتند میتوان به غرفه «داناشو» و غرفه «تبیان» اشاره کرد.
تبیان موسسهای نام آشنا در حوزه فرهنگ و اطلاعرسانی است. این موسسه در زمینه تولید و عرضه نرمافزار و بازیهای رایانهای، ارائه خدمات وبنوشت و حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی فعالیت دارد.