سلبریتی‌ها چه تأثیری در اقتصاد، فرهنگ و سیاست آمریکا دارند؟

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

جایزه‌ی گرمی معتبرترین جایزه در صنعت موسیقی است که به صورت سالیانه و در بیش از ۸۰ رشته موضوعی به منتخبین اعطا می‌شود. شصت‌وششمین دوره‌ی جوایز گرمی بامداد دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در شهر لس‌آنجلس آمریکا برگزار شد. جوایز گرمی این دوره در سیطره‌ی زنان بود و تمام جوایز بخش‌های اصلی این دوره به آنان تعلق گرفت. این مراسم بدون حاشیه نبود. «کیلر مایک»، رپر مشهور آمریکایی، اندکی بعد از دریافت جایزه در این مراسم، توسط پلیس لس‌آنجلس به‌علت درگیری فیزیکی دستگیر شد. یکی از تکان‌دهنده‌ترین لحظات این مراسم، اجرای جونی میچل، خواننده کلاسیک ۸۰ ساله بود. او که به دلیل بیماری سال‌ها قدرت تحرک و حتی تکلم خود را از دست داده بود، به صورت غافلگیرکننده در این مراسم به صورت زنده اجرا کرد. مراسم گرمی امسال، بیشترین مقدار بیننده تلویزیونی در آمریکا را در چهار سال اخیر با ۱۶.۹ میلیون نفر داشت.

تیلور سوئیفت در مراسم جوایز گرمی امسال تاریخ‌ساز شد. او مهمترین جایزه این مراسم یعنی جایزه بهترین آلبوم سال را برای آلبوم “نیمه‌شب‌ها” دریافت کرد و به اولین هنرمندی در تاریخ تبدیل شد که چهار بار جایزه آلبوم سال را از آن خود می‌کند. این افتخار پس از آن است که مجله تایم تیلور سوئیفت را به عنوان تأثیرگذارترین شخصیت سال ۲۰۲۳ معرفی کرد. این خواننده ۳۴ ساله اولین نفر در دنیای سرگرمی است که به این موفقیت دست می‌یابد. این موضوع باعث شده تا این هنرمند در اقتصاد، سیاست و فرهنگ جامعه آمریکا نقش موثری ایفا کند.

تأثیر هنرمندان هالیوودی بر سیاست‌های ملی آمریکا

در چند دهه گذشته در ایالات متحده، هنرمندان هالیوودی تأثیرات شگرفی بر سیاست‌های ملی این کشور داشته‌اند. سلبریتی‌های هالیوودی با اثرگذاری بر ساختارهای فرهنگی جامعه آمریکا، هویت آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده‌اند و تغییرات عظیم اجتماعی را در این کشور رقم‌زده‌اند. صنعت سرگرمی در هالیوود به آرامی زندگی فرهنگی و سیاسی آمریکایی را شکل داد. در این مسیر، سلبریتی‌های آمریکایی عناصری همچون جذابیت، احساسات و هیجانات را به فرآیندهای سیاسی تزریق کرده و به این ترتیب نحوه ارتباط و نگرش آمریکایی‌ها را نسبت به رهبران سیاسی خود را تغییر می‌دهند.

با نفوذترین چهره‌ها در ایالات متحده

تیلور سوئیفت نیز با بیش از ۳۵۰ میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی، از بانفوذترین چهره‌ها در ایالات متحده است که از همین حالا مورد توجه کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ نیز قرار گرفته است. در اکتبر سال ۲۰۲۰، درست چند هفته قبل از انتخابات ریاست جهموری آمریکا، سوئیفت در شبکه‌های اجتماعی حمایت خود را از جو بایدن اعلام کرد. اگرچه هنوز راه زیادی در پیش است اما نیویورک‌تایمز هفته گذشته فاش کرد که تیم بایدن از همین حالا مشتاق حمایت‌های تیلور سوئیفت است و بدین‌منظور با تیم او ارتباط برقرار کرده‌اند. در عین ‌حال، جمهوری‌خواهان مدام در رسانه‌های خود خواهان عدم مداخله سیاسی سلبریتی‌ها در انتخابات پیش‌رو هستند. عده‌ای از آن‌ها نیز، با مطرح کردن تئوری‌های توطئه، سعی دارند این فرضیه را جا بیندازد که تیلور سوئیفت یک مأمور مخفی پنتاگون است و وظیفه او اجرای یک عملیات پیچیده روانی برای به پیروزی رساندن بایدن است.

بنابر اعلام بانک مرکزی ایالت فیلادلفیا، تور کنسرت‌های تیلور سوییفت به افزایش سفر و گردشگری در مناطق اجرای این کنسرت‌ها کمک کرده است. بنابر تخمین موسسه تحقیقات بازار QuestionPro، تور کنسرت‌ “عصرها” او بیش از پنج میلیارد دلار آورده برای اقتصاد آمریکا خواهد داشت. به گزارش سی‌بی‌اس، کنسرت اخیر تیلور سوئیفت فقط در شهر سینسیناتی ۲.۶ میلیون دلار درآمد برای هتل‌های مرکز این شهر به ارمغان آورده است. جولی کالورت، مدیرعامل موسسه ویزیت سینسی می‌گوید: «باید روی تیلور سوئیفت حساب کرد. تاثیر اقتصادی سوئیفت خیره‌کننده است، زیرا هواداران او از راه دور برای شرکت در کنسرت‌هایش سفر می‌کنند و هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های محلی مملو از حضور آن‌ها می‌شود. تأثیر سوئیفت بر گردشگری گواهی بر توانایی او در جذب مخاطبان و رشد اقتصادی است.» بنابر گزارش نشریه موسیقی پول‌استار، درآمد تور «عصرها» تیلور سوئیفت تاکنون از یک میلیارد دلار عبور کرده است. این تور که تا اواخر سال جاری میلادی ادامه دارد، هم‌اکنون و پیش از اتمام، رکورد پرفروش‌ترین تور موسیقی تاریخ را شکسته است.

اهمیت تیلور سوئیفت در جامعه آمریکا آنقدر بالا رفته است که قرار است در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۲۴ دوره جدیدی با عنوان «تیلور سوئیفت و دنیای او» ارائه شود. این دوره توسط استاد، شاعر و منتقد انگلیسی «استفانی ال برت» مدیریت می‌شود. این دوره تجزیه و تحلیل عمیقی از اشعار و موسیقی تیلور سوئیفت را ارائه می‌کند و آثارش را در چارچوب قوانین ادبی و طیف وسیعی از نویسندگان معتبر قرار می‌دهد. هدف این دوره بررسی تلاقی آثار سوئیفت با آثار ادبی مختلف و بررسی تأثیر او نه تنها در صنعت موسیقی، بلکه بر هنرمندان، نویسندگان و گرایش‌های فرهنگی معاصر است. اشلی هینک، استاد دانشگاه خاویر و مولف کتاب «سیاست برای عشق طرفداران» می‌گوید: ما تاکنون افرادی را مانند تیلور سوئیفت با چنین قدرت و تأثیرگذاری سیاسی ندیده بودیم. این پدیده در جامعه بی‌سابقه است که هواداران یک هنرمند زن چنین تأثیرگذاری بالایی داشته باشند. این موضوع نشانگر یک فرهنگ سیاسی جدید است که به طور فزاینده‌ای در حال رشد می‌باشد.»

بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه مورنینگ کانسالت در مارس ۲۰۲۳، تعداد طرفداران تیلور سوئیفت در آمریکا به طرز خیره‌کننده ای زیاد است، به طوری که ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها خود را طرفدار وی می‌دانند. همچنین، ۱۶ درصد آمریکایی‌ها خود را «به‌شدت» هوادار تیلور سوئیفت می‌دانند. از میان جمعیت طرفداران تیلور سوئیفت در آمریکا، ۵۵ درصد خود را دموکرات و ۲۳ درصد خود را جمهوری‌خواه می‌دانند. اگرچه ممکن است تیلور سوئیفت نتواند نظر طرفداران خود را در انتخابات تغییر دهد اما او حداقل می‌تواند بر نظر قشر خاکستری آمریکا تاثیر بگذارد. در جولای ۲۰۲۳، در جریان کنسرت وی در سیاتل، در اثر جنب و جوش طرفداران زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۲.۳ ریشتر ثبت شد. بنابراین، اگر او تصمیم بگیرد در مورد سیاست اظهار نظر کند، می‌توانیم شاهد زلزله‌ای بزرگتر در نوامبر امسال باشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *