متن
هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور، علاقهمندان زیادی در بین صاحبان صنایع خلاق و فرهنگی پیدا کرده است. این فناوری فرصتهای متعدد و بینظیری پیش روی این صنایع قرار میدهد. کاهش هزینهها و افزایش کارایی در تولید محصولات خلاق، تحلیل کلانداده و تسهیل در تصمیمگیری، شخصیسازی، تولید و توصیه محتوا از جمله کاربردهای مهم هوش مصنوعی در صنایع خلاق است. خلاقیت به عنوان یکی از صفات انسانی، در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه فرهنگ و هنر و شکلدادن به نحوهی درک انسان از واقعیت داشته است. خلاقیت را میتوان به عنوان یک ویژگی ذاتی انسان در تمامی تلاشهای انسانی مشاهده کرد. با این حال، تعداد کمی از صنایع برای استفاده از ظرفیت خلاقیت انسانی و بهرهبرداری از آن طراحی شدهاند. از این بخشها به عنوان صنایع خلاق یاد میشود که هستهی اصلی فعالیتهای آن را خلاقیت انسان شکل میدهد. بنابراین، ترکیب محصولات فکری و ارزشهای فرهنگی، اساس شکلگیری محصولات صنایع خلاق است که فناوریها نیز نقش مهمی در تولید انبوه این محصولات ایفا میکنند. این صنایع شامل: تبلیغات، هنرهای تجسمی، طراحی، رسانه و ارتباطات و غیره میشود.
یکی از مهمترین جنبههای مطالعه صنایع خلاق، تأثیر آن بر اقتصاد کلان است. از آنجایی که صنایع خلاق مبتنی بر نوآوری و خلاقیت هستند، این ظرفیت را دارند که با رویکردها و اکتشافات نوآورانه خود بر سایر صنایع تاثیر بگذارند. این صنایع از طریق تحول زنجیره تأمین، گسترش ایدههای خلاق و نوآورانه به بخشهای دیگر، تاثیر بر توسعه شهری و تقویت اقتصاد به بخشهای دیگر سود میرسانند. تاثیر صنایع خلاق فقط به اقتصاد محدود نمیشود و اثرات آن را میتوان در تمام ابعاد جامعه احساس کرد. صنایع خلاق در شکل دادن به فرهنگها و بازتعریف نگرشهای اجتماعی نقش مهمی دارند. اصلیترین سود این صنایع به جامعه حفظ و گسترش فرهنگ است. برخلاف سایر بخشها که کالای استانداردشده تولید میکنند که با فرهنگ مبدا سنخیتی ندارند، در تولید محصولات صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی و تاریخی، ایدهآلهای جامعهی مصرفکننده نیز مورد توجه قرار میگیرد. این ملاحظات در بخشهای خلاق سنتی همانند معماری و موسیقی قابل مشاهده است. بنابراین، میتوان گفت که صنایع خلاق یک قطعه حیاتی از حفظ فرهنگ هستند که ارتباط بین جوامع، فرهنگ و دنیای تجارت را تقویت میکنند.
چالشهای صنایع خلاق
تغییرات شدید اقتصادی و سیاسی که در پی جهانی شدن اقتصاد، دیجیتالی شدن صنایع، تغییر پارادایمهای اجتماعی، رویدادهای جهانی مانند همهگیری کووید-۱۹ و جنگ اوکراین بوجود آمده است، شرایط پیچیده و ناپایداری را برای صنایع خلاق ایجاد کرده و این مسائل کسبوکارهای خلاق را مجبور میکند تا برای پایداری خود در بازار، دائما تکامل یابند. بهطور مثال همهگیری کووید-۱۹ پیامدهای منفی متعددی برای صنایع خلاق داشت و باعث کاهش اشتغال، کاهش گردش مالی و اختلال در زنجیره ارزش آنها شد. طبق گزارش آنکتاد (۲۰۲۲) در طول همهگیری کویید-۱۹، تقریبا ۱۰ میلیون نفر شغل خود را در بخشهای فرهنگی و خلاق از دست دادند. با این حال، تغییرات تکنولوژیکی فعلی، این صنایع را میتواند به شرایط سابق بازگرداند و به پایداری آنها کمک کند. انتظار میرود که گسترش و استقرار سریع هوش مصنوعی (به عنوان مثال Chat GPT) به سرعت بسیاری از فرآیندها، محصولات، مدلهای کسبوکار و فعالیتها را در صنایع فرهنگی و خلاق تغییر دهد.
چالش دیگری که صنایع خلاق با آن مواجهاند، انطباق با مدلهای کسبوکار جدید است. تغییرات سریع در وضعیت اقتصادی، دیجیتالی شدن، تغییر ترجیحات مصرفکننده، بخش خلاق را مجبور میکند تا مدلهای تجاری جدیدی را برای رویارویی با آن اتخاذ کند. ترکیب منابع مالی و درآمدی مختلف یک شیوهی اصلی برای مواجهه با تغییرات تکنولوژیک است. با تکثیر مدلهای اقتصادی در یک بخش خلاق، منابع درآمدی نیز گسترش مییابد که نمونهی آن در صنعت بازی مشاهده میشود. این صنعت در حال حاضر، شش مدل اقتصادی دارد که به صورت موازی به کار برده میشود: پرداخت فیزیکی یا دیجیتال، اشتراک، بازی رایگان، پرداخت خرد و تبلیغات. تنوع مدلهای درآمدی به صنعت بازی اجازه داد تا با تغییرات عصر جدید سازگار شوند. برای غلبه بر این چالشها، چندین استراتژی مورد نیاز است که از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. رویکرد اتخاذ شده توسط هر صنعت برای مقابله با این چالشها میتواند تاثیر قابل توجهی بر چشمانداز آن داشته باشند، و توسعه استراتژیهای موثر برای تضمین پایداری و رشد بلندمدت بسیار مهم است.
هوش مصنوعی خلاق و همخلاق
اصطلاح «هوش مصنوعی»، گرچه مفهومی قدیمی است اما اخیرا محبوبیت زیادی میان مردم و صاحبان کسبوکار به دست آورده است. هوش مصنوعی مجموعهای از کدها، تکنیکها، الگوریتمها و دادهها است که یک سیستم کامپیوتری را قادر میسازد تا رفتارهای انسانمانند را توسعه و تقلید کند و از این رو تصمیماتی مشابه یا در برخی مواقع بهتر از انسانها اتخاذ کند. با توجه به چشماندازی که این فناوری در تغییر شکل جهان از جهات مختلف دارد، هوش مصنوعی به یک روند در حوزهی اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. دو رویکرد فکری متفاوت نسبت به پدیدهی هوش مصنوعی وجود دارد: رویکرد انسانی و رویکرد ایدهآلگرا هدف رویکرد اول، ایجاد و توسعه نرمافزاری است که قادر به تقلید از مغز انسان باشد تا بتواند از عهده وظایف به همان روشی که انسان از طریق فرآیند فکری خود و بدون نیاز به کمک خارجی انجام میدهد، بربیاید. در مقابل، رویکرد ایدهآل استدلال میکند که هوش مصنوعی نباید از هوش انسان تقلید کند. در عوض، باید یک هوش کاملا منطقی توسعه یابد که قادر به انجام وظایف بدون سوگیری و تعصبات انسانی باشد. این دو رویکرد را میتوان بهطور خلاصه در جدول ۱ مشاهده کرد.
* برای مشاهده جدول انواع رویکردها نسبت به هوش مصنوعی به فایل کامل مقاله مراجعه نمایید*
دو دیدگاه در مورد نقش هوش مصنوعی در صنایع خلاق: خلاق مستقل یا همخلاق؟
با افزایش استفاده از هوش مصنوعی در صنایع خلاق، بحثی در مورد نقشی که این فناوری نوآورانه باید ایفا کند شکل گرفته است. در مطالعهای که در سال ۲۰۲۲، تحت عنوان «بازتعریف خلاقیت در عصر هوش مصنوعی» انجام شده است، دو دیدگاه اصلی را براساس درک از فناوری، اعتماد به قابلیتهای آن و تمایل به تکیه بر مدلهای هوش مصنوعی متمایز میکند. این دیدگاهها شامل: هوش مصنوعی خلاق مستقل و هوش مصنوعی همخلاق است.
* برای مشاهده تصویر مربوط به هوش مصنوعی همخلاق در مقابل هوش مصنوعی خلاق مستقل به متن کامل مقاله مراجعه نمایید*
طرفداران دیدگاه اول ادعا میکنند که صنایع باید بهطور کامل فناوری هوش مصنوعی را بپذیرد و به آن اجازه دهند تا به یک موجودیت خلاق مستقل تبدیل شود. این گروه معتقدند، هوش مصنوعی باید با هدف تقلید از مغز انسان تا حدی تکامل یابد که در نهایت بتواند خلاقیتهای اصلی خود را بدون راهنمایی انسان تولید کند. بهطور مثال هوش مصنوعی خلاق مستقل میتواند ابزاری باشد که بهتنهایی قادر به تولید یک ویدئو و فرایندهای تولید آن از جمله نوشتن فیلمنامه، ضبط و ویرایش و غیره بدون نیاز به کمک انسانی باشد. بنابراین این گروه، هوش مصنوعی را برابر با هنرمند میدانند و نتایج خلاقانه بدون توجه به اینکه توسط انسان یا یک مدل تولید شده است، اعتبار و ارزش یکسانی دارد. از طرف دیگر، حامیان دیدگاه «هوش مصنوعی همخلاق» استدلال میکنند که نقش هوش مصنوعی باید به کمک به انسانها محدود شود. این دیدگاه، فناوری هوش مصنوعی را صرفا ابزاری میداند که انسانها میتوانند از آن برای فعالیتهای مکانیکی که نیازی به خلاقیت ذهنی نیست، استفاده کنند. در این سناریو، هوش مصنوعی به عنوان یک موجودیت نیمهخلاق که قادر به حمایت از خلاقیت انسانی است، دیده میشود. بهطور مثال ابزارهایی که برای ویرایش ایرادات فیلمها مانند: حذف صدای زائد و افزایش کیفیت عکس و غیره است در این دسته قرار دارند. این دو مکتب فکری را میتوان در صنایع خلاق یافت که در حال حاضر دیدگاه هوش مصنوعی همخلاق غالب است.
[۲] Co-Creative AI.
هوش مصنوعی در صنایع خلاق
کاربست جدی هوش مصنوعی در صنایع خلاق در مقیاس انبوه، نسبتا جدید است، اما با سرعتی چشمگیر در حال افزایش است. گفته میشود که اندازه بازار مرتبط با هوش مصنوعی در حوزه رسانه و سرگرمی در سال ۲۰۲۲ به ۱۳.۸ میلیارد دلار رسید و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۲ به ۱۴۹.۹ میلیارد دلار برسد.
* برای مشاهده اندازه بازار هوش مصنوعی در صنعت رسانه و سرگرمی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به متن کامل مقاله مراجعه کنید*
از نظر جغرافیایی، این افزایش، عمدتا در کشورهای توسعه یافته بوده است که منطقه آمریکای شمالی در این زمینه پیشرو است. در سال ۲۰۲۱، بخش فروش و بازاریابی در صنعت رسانه و سرگرمی بیشترین بهرهمندی را از هوش مصنوعی داشته است. کاربرد آن در این حوزه شامل: طراحی، تبلیغات و پروموشن است. علاوه بر آن، بخش شخصیسازی نیز رشد قابلتوجهی در سالهای اخیر داشته است. انتظار میرود این روند به دلیل ارتباط آن با توزیع و مصرف محتوا در صنایعی مانند موسیقی و VODها افزایش یابد.
*برای مشاهده نمودار هوش مصنوعی در بازار رسانه و سرگرمی، تقسیمبندی بر اساس کاربرد به متن کامل مقاله مراجعه کنید*
صنایع خلاق در حال حاضر به دلیل تلاش برای یافتن راههایی برای کسب درآمد از محتوای خود و دستیابی به مخاطبان دیجیتالی و بومیان دیجیتال با لحظات حیاتی مواجه است. همهگیری COVID-19 و قرنطینههای آن به دیجیتالی شدن صنایع سرعت بخشید و فرصتهایی که برای هوش مصنوعی پیش روی این صنایع قرار میدهد که در ادامه به آنها پرداخته شده است.
کاهش هزینهها و افزایش کارایی
هوش مصنوعی در صنعت موسیقی امکان افزایش کارایی کسبوکار در زمینههای ایجاد، توسعه و توزیع محتوا و همچنین امکان تولید محتوا (موزیک) را فراهم میکند. این فناوری در صنعت نشر به منظور ترجمهی خودکار استفاده میشود. هوش مصنوعی به ناشران اجازه میدهد زمان مورد نیاز برای ترجمه کتاب را قبل از انتشار به میزان قابل توجهی کاهش دهند و از این طریق هزینهها نیز کاهش مییابد. هوش مصنوعی در صنعت خبر، به عنوان یک ابزار جستوجو استفاده میشود که قادر به فیلتر کردن اطلاعات و تشخیص اخبار جعلی است. این امر منجر به کاهش زمان جستوجو و تولید محتوای بیشتر توسط خبرنگاران میشود. همچنین به صحت و اعتبار بیشتر اخبار نیز کمک میکند. صنعت بازیهای ویدئویی نیز از قابلیتهای هوش مصنوعی بیبهره نمانده است. در این صنعت علاوه بر قابلیت ویرایش، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را میتوان در اتوماسیون تست بازی به کار گرفت. این امر به تسریع در انتشار بازیهای جدید کمک میکند.
تجزیه و تحلیل کلانداده و تسهیل در تصمیمگیری
کسبوکارهای مربوط به صنایع خلاق از این قابلیتها برای جمعآوری اطلاعات مرتبط با محتواهای قبلی خود، مانند میزان درگیرسازی مخاطب یا نفوذ و انتشار استفاده میکنند. این اطلاعات میتواند برای پیشبینی درآمدهای آینده، توسعه کمپینهای بازاریابی، ارتقاء کیفیت خدمات و بهبود روابط با مشتری کاربرد داشته باشد. در برخی صنایع میتوان از این تحلیل دادهها برای روندهای جدید در بازار و شناسایی سودآورترین پروژهها جهت سرمایهگذاری استفاده کرد. تحلیلهای بهدست آمده در صنعت هنرهای نمایشی به منظور تصمیمگیریهای بازاریابی و پیشبینی میزان حضور و فروش بلیط استفاده میشود. در صنعت مد و طراحی، پیشبینیهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برای پیشبینی روندهای آینده استفاده میشوند و کسبوکارها را قادر میسازد تا تغییرات در نیازهای مشتری را پیشبینی کنند. این اطلاعات همچنین در بهینهسازی زنجیره تامین جهت به حداقل رساندن مقدار محصولی که هدر میرود، استفاده شود. در صنعت موزه و میراث فرهنگی نیز برای شخصیسازی تجربه بازدیدکنندگان استفاده میشود.
* برای مطالعه ادامه کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع خلاق به متن کامل مقاله مراجعه کنید.*
بخش دانلود
برای دانلود این یادداشت تحلیلی اینجا کلیک نمایید.