فرهنگ و صنایع خلاق، کاتالیزوری برای انسجام اجتماعی گزارش فعالیت آژانس فرانسوی توسعه، ۲۰۲۲

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

دستور کار ۲۰۳۰ ملل متحد، فرهنگ را به عنوان یک موضوع و ابزار فراگیر در راستای اهداف توسعه پایدار به رسمیت می‌شناسد. دسترسی بهتر به فرهنگ و مشارکت بیشتر در زندگی فرهنگی، انسجام و یکپارچگی اجتماعی را به ویژه برای جوانان تقویت می‌کند. از آنجایی که فرهنگ، پیوندهای اجتماعی را به ویژه از طریق گفتگوی بین‌نسلی و بین‌فرهنگی تقویت می‌کند، زندگی مشترک را با هماهنگی بیشتری تسهیل می‌نماید. به این ترتیب فرهنگ، انعطاف‌پذیری و ظرفیت ما را برای مقابله با بحران‌های اکولوژیکی، اجتماعی و اخلاقی که جوامع ممکن است با آن مواجه شوند، بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، بخش‌های فرهنگی و خلاق پتانسیل اقتصادی قابل‌توجهی دارند؛ طبق گزارش یونسکو ۲۰۲۲، این بخش‌ها ۳.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و ۶.۲ درصد از کل مشاغل را تشکیل می‌دهند. با این حال، علی‌رغم تأثیر اجتماعی و اقتصادی مثبت آن‌ها، جریان‌سازی صنایع فرهنگی و خلاق در دستور کار توسعه همچنان یک چالش است.

آژانس فرانسوی توسعه

این آژانس، سیاست فرانسه در زمینه توسعه و همبستگی بین‌المللی را اجرا می‌کند و از طریق تأمین مالی سازمان‌های غیردولتی و بخش عمومی و همچنین تحقیقات و انتشارات خود، از حرکت به سوی جهانی عادلانه‌تر و انعطاف‌پذیرتر حمایت کرده و آن را سرعت می‌بخشد. همچنین آموزش‌هایی در زمینه توسعه پایدار و سایر فعالیت‌های افزایش آگاهی در فرانسه ارائه می‌دهد.

تیم‌های این آژانس روی بیش از ۳۲۵۰ پروژه در بخش‌ها و سرزمین‌های خارج از کشور فرانسه، در ۱۱۵ کشور و در مناطق بحران‌زده مشغول به کار هستند. این گروه‌ها برای محافظت از کالاهای عمومی جهانی، ترویج آب و هوای پایدار، تنوع زیستی و صلح، برابری جنسیتی، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند و به این ترتیب به تعهد فرانسه و مردم فرانسه برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌نمایند.

مأموریت‌ها

آژانس فرانسوی توسعه در سال ۲۰۱۸ مأموریت جدیدی برای حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق دریافت کرد.

این آژانس از چهار زاویه روی این موضوع کار می‌کند که عبارتند از:

▪️زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی

▪️آموزش حرفه‌ای در فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ

▪️سیاست‌ها و حکمرانی فرهنگی

▪️کارآفرینی فرهنگی

تعهدات

تعهدات این نهاد در بخش صنایع فرهنگی و خلاق در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۶ میلیون یورو بوده که ۵۶ درصد آن به آفریقا و ۳۵ درصد آن به آسیا و خاورمیانه اختصاص یافته است.

این آژانس با فعالیت خود در راستای کمک به برخی از اهداف توسعه پایدار از جمله کار مناسب و رشد اقتصادی، تساوی جنسیتی، شهرها و جوامع پایدار و کاهش نابرابری‌ها عمل می‌نماید.

حمایت از جامعه مدنی و کارآفرینی فرهنگی

آژانس فرانسوی توسعه از جامعه مدنی و کارآفرینان فرهنگی از طریق برنامه‌های مبتنی بر فراخوان برای پروژه‌های مختلف حمایت می‌کند. هدف این نهاد حمایت از ساختار اکوسیستم فرهنگی و خلاق و کمک به ایجاد اقدامات با تأثیر اجتماعی قوی است و در همین راستا از سال ۲۰۱۹ دو برنامه شاخص را در آفریقا اجرا کرده است؛ دسترسی فرهنگی و آفریقای خلاق.

بخش دانلود

برای دانلود این معرفی گزارش اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *