معرفی کتاب اشتغال و گردشگری

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

ساختار کتاب اشتغال و گردشگری

کتاب اشتغال و گردشگری، توسط کریستف گیبرت و برتراند را در ۱۰ فصل و ۱۴۸ صفحه نگارش شده‌ است. سال انتشار کتاب ۲۰۲۳ میلادی و ناشر اشپرینگر می‌باشد. موضوع اصلی کتاب، بررسی رابطه گردشگری و اشتغال از زوایای مختلف است.

فصل های کتاب اشتغال و گردشگری

فصل اول، کار در بخش گردشگری به‌ چه‌معناست؟

نویسندگان در این فصل به این موضوع اشاره می‌کنند که از منظر اقتصادی و اجتماعی، گردشگری بخش اصلی اقتصاد کشورهای چون فرانسه مراکش تونس اسپانیا را تشکیل می‌دهد و متذکر می‌شوند که کشور فرانسه، سالانه ۹۰ میلیون گردشگران میزبانی می‌کند که برابر ۸ درصد تولید ناخالص داخلی آن کشور می‌باشد و درآمد حاصل از این میزبانی ۵۷ میلیارد یورو می‌باشد و موجب می‌شود که ۲ میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور فرانسه ایجاد شود.

فصل دوم، اشتغال تابستانی در استراحتگاه‌های ساحلی

در این فصل مشاغل بخش گردشگری در سواحل فرانسه مورد بررسی قرار می‌گیرد و اشاره می‌شود که این مشاغل معمولاً به دوره مناسب گردشگری که از ماه می تا سپتامبر می‌باشد بستگی دارد و دستمزدها تقریبا از حداقل دستمزد تا دو برابر حداقل دستمزد به علاوه انعام و سایر پاداش‌ها متغیر است و برای اشتغال در این بخش به مهارت یا مدرک خاصی احتیاج نیست.

همچنین اشاره می‌شود به رغم وجود پتانسیل بسیار بالا در بخش گردشگری ساحلی اما عواملی چون نرخ بالای جابجایی نیروی‌کار، دستمزد کم، قرداد‌های‌کاری کوتاه مدت و ساعات طولانی کار باعث می‌شوند که این پتانسیل بالفعل نگردد.

فصل سوم کار آموزش و مشاغل حوزه گردشگری در ساردینیا

در این فصل، نویسندگان بیان می‌کنند که در ساردینیا اشتغال در بخش گردشگری مضاف بر موقتی بودن به دلیل روش‌های مدیریت منابع انسانی بسیار ناپایدار هستند. ایشان همچنین متذکر می‌شوند که قراردادهای کاری اغلب نامشخص بوده از زنان و جوانان خواسته می‌شود که بیش از اندازه کار کنند همین موارد موجب می‌شوند که جوانان اغلب تمایلی برای اشتغال در این بخش نداشته باشند و سبب تضعیف صنعت گردشگری در ساردینیا می‌شود.

فصل چهارم، چه‌کسانی از گردشگری سود می‌برند؟

گیبرت و را در این فصل رابطه بین گردشگری آموزش ورزش‌های آبی را بررسی می‌کنند. ایشان اولاً به این نکته اشاره می‌کنند که گردشگری سبب می‌شود درآمد مربیان ورزش‌های آبی در فصل تابستان افزایش یابد و همچنین موجب تقویت هنجارهای شغلی و تنوع وظایف کاری برای تعلیم‌دهندگان ورزش‌های آبی می‌شود

فصل پنجم، دیدگاه حقوقی سازماندهی بازارکار در حوزه گردشگری ورزشی در فرانسه

نویسندگان در این فصل این نکته را متذکر می‌شوند که حرفه سازماندهی گردشگری ورزشی در فرانسه به رغم مشخص بودن از منظر اقتصادی و اجتماعی اما از دیدگاه حقوقی تعریف نشده است. همچنین ایشان در ادامه این نکته را اشاره می‌کنند که گردشگری سبب تقویت اوقات فراغت ورزشی می‌گردد و گواه آن را سیاست‌های توسعه اراضی عمومی و سیاست‌های حوزه اشتغال در بخش گردشگری فرانسه می‌دانند.

فصل ششم، گردشگری اجتماعی

گیبرت و را در این فصل نشان می‌دهند که مفهوم گردشگری اجتماعی برای عموم مردم و حتی متخصصان این بخش ناشناخته می‌باشد و همچنین از کار داوطلبانه تا کاری که به خاطر آن حق‌الزحمه پرداخت می‌شود، شامل گردشگری اجتماعی می‌شود. همچنین بهبود شرایط کاری از جمله دغدغه‌های همیشگی مقامات دولتی در فرانسه می‌باشد با این حال اما مشخص نیست که گردشگری اجتماعی نسبت به سایر انواع گردشگری در این بخش توانسته باشد تفوق بیابد.

فصل هفتم، شمایل جدید نیروی کار در بخش گردشگری

نویسندگان در این فصل به این موضوع اشاره می‌کنند که اقتصاد گردشگری با رشد پلتفرم‌های ارائه دهنده انواع خدمات به بازدیدکنندگان متنوع گردیده و همین امر سبب شده که خویش فرماهای کوچک تعدادشان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و از آنجا که این اقتصاد پلتفرمی فضاهای جدیدی ایجاد نموده لازم است پیوندهای گردشگری و اشتغال نیروی کار مجدداً مورد مطالعه قرار گیرند.

فصل هشتم، فرایند استخدام در شرکت‌های چند ملیتی مسافرتی

نویسندگان در این فصل به بررسی استخدام کارگران فصلی شرکت‌های چند ملیتی فعال در بخش گردشگری می‌پردازند و متذکر می‌شوند که این استخدام تا حد قابل توجهی به تلاش شرکت‌ها برای جذب متقاضیان و ویژگی‌های ارائه شده توسط آنها بستگی دارد.

فصل نهم، تاثیر کووید ۱۹ بر گردشگری

گیبرت و را در این فصل اولاً نشان می‌دهند که بحران کویید ۱۹ بخش گردشگری را با چالش‌هایی مواجه کرده است و همچنین به دلیل فصلی بودن و نوسانات مشتری موقعیت‌هایی چون کویید ۱۹ باعث می‌شوند که فعالیت در بخش گردشگری به سرعت شکننده شود زیرا جریان وجوه نقد برای شرکت‌های کوچک کافی نبوده و همین امر موجب تولید بحران به خصوص در ناحیه اشتغال می‌شود.

فصل دهم، اشتغال و آموزش در دوران کووید ۱۹

نویسندگان در این فصل بیان می‌کنند که تاثیر بحران کووید ۱۹ بر بخش خدمات و به‌خصوص گردشگری بسیار بزرگتر از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ می‌باشد و عواملی چون بسته‌شدن مرزها، قرنطینه و تعطیلی خدمات‌ گردشگری از جمله عواملی هستند که در این دوران بر اقتصاد گردشگری تاثیر گذاشته‌اند.

ایشان همچنین متذکر می‌شوند که پلتفرم‌های‌دیجیتال جایگزینی متخصصان گردشگری نخواهند شد و سرمایه‌گذاری بر کیفیت مشاغل حوزه گردشگری از جمله عوامل بسیار بااهمیتی است که آینده این صنعت بدان وابسته است.

بخش دانلود

برای دانلود این فایل اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *