کتاب «نوآوری تحول آفرین در صنایع فرهنگی و خلاق» به نویسندگی ریپل و دیگران در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار در انتشارات راتلج چاپ شده است. نویسندگان در این کتاب، به بررسی اینکه چگونه نوآوری در محصولات/خدمات، فناوری، فرآیندها/سیستمها و الگوهای کسبوکار چشم اندازهای رقابتی دنیای هنر را مختل کرده است، میپردازند.
کتاب در شش فصل کلی تنظیم شده است: در فصل اول که «مقدمهای بر نوآوری تحولآفرین در صنایع خلاق و فرهنگی»، نام دارد، با گروهبندی صنایع فرهنگی و خلاق در سه شاخه عمده (رسانههای دیجیتالی، محصولات فیزیکی و ارائهدهندگان تجربه زودگذر) و بیان مثالهایی از انواع متفاوت نوآوری در این صنایع، به چگونگی ظهور و توسعه نوآوریهای تحولآفرین، منابع آنها، عوامل موثر بر موفقیت آنها و بازیگران اصلی این فرآیند اشاره شد.
در فصل دوم کتاب، بعد از شرح چالشهای اساسی و عوامل موفقیت در صنایع فرهنگی و خلاق، به تعریف سه شاخه عمده از صنایع فرهنگی و خلاق بر اساس ویژگیهایی که آنها را از دیگر انواع این صنعت متمایز میکند، پرداخته شد.
فصل سوم کتاب به نوآوریهای تحولآفرین در رسانههای دیجیتالی (تبلیغات، فیلم، عکاسی، انتشارت، موسیقی ضبط شده و بازیهای ویدیویی) اشاره میکند که بیش از شاخه های دیگر تحت تأثیر نوآوریهای تحول آفرین بوده است. نوآوری ها در این صنایع شامل نوآوریهایی در محتوا (مانند قالب های جدید آهنگ، فیلم، بازی، داستان)، هنرمندان یا ژانرهای جدید، فناوریهای جدید برای تولید محتوا مانند دوربینهای دیجیتال و همچنین اشکال جدید محتوا برای بازیهای آنلاین است.
فصل چهارم این کتاب بر نوآوریهای تحولات آفرین در محصولات فیزیکی متمرکز شده است. در این فصل آن دسته از صنایع فرهنگی و خلاقی که محصولات فیزیکی از جمله اثاثیه و مبلمان را تولید میکنند، مورد بحث قرار گرفتهاند.
در فصل پنجم این کتاب به نوآوری های تحولآفرین در ارائه دهندگان تجربیات زودگذر به عنوان سومین شاخه از صنایع فرهنگی و خلاق پرداخته شد. ارائهدهندگان تجربه زودگذر، سازمانهایی هستند که محصولات آنها تقریبآ به طور کامل بر ارائه ی تجربهای محدود به مصرفکننده متمرکز شدهاند و بدون مصرفکننده هیچ محصولی وجود نخواهد داشت. شاخه سوم از صنایع فرهنگی و خلاق شامل موزهها، گالریهای هنری، جشنوارهها، موسیقی زنده و هنرهای نمایشی است.
در نهایت در فصل آخر کتاب، نوآوری در دنیای پس از کووید ۱۹ مورد بحث قرار گرفت. مطابق پیشبینی نویسندگان در این فصل تغییراتی که قبلا توسط واکنش صنایع فرهنگی و خلاق نسبت به همهگیری کووید برانگیخته شدهاند، با تغییر ابزار تولید و توزیع، شیوه تجربه و تعامل همهی ما را با صنایع فرهنگی و خلاق تغییر خواهند داد.
به طور کلی، این کتاب که توسط ابزارهای مفهومی، تقویت شده و مملو از نمونههای صنعتی است، منبعی ایدهآل برای دانشجویان و متخصصان است تا دریابند که چگونه نوآوری برای تغییر عملکرد صنایع خلاق و فرهنگی در دورهای از تغییرات سریع فناورانه و چالشهای بیسابقه اجتماعی میتواند ابزاری سازنده باشد.
برای دانلود این معرفی کتاب اینجا کلیک کنید.