مقدمه
نهاد دانشگاه در طول تاریخ خود هیچگاه در عرصه علم محدود نشده و همواره در مهمترین بزنگاههای سیاسی و اجتماعی از خود رد پا به جا گذاشته است. دانشگاههای ایران چه پیش از انقلاب و چه پس از آن یکی از بازیگران مهم در تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور به حساب آمدهاند. از روزهای پرالتهاب ابتدای انقلاب که منجر به انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها شد گرفته تا وقایعی همچون کوی دانشگاه در سال ۷۸. در این میان نام برخی از مراکز علمی بیشتر با التهابات سیاسی و اجتماعی گره خورده است. دانشگاه پلیتکنیک یا امیرکبیر، پیش و پس از انقلاب یکی از کانونهای اصلی رخدادهای سیاسی است. یا دانشگاه تهران به عنوان یکی از مهمترین دانشگاههای ایران در اتفاقات مهم جامعه جایگاه ویژه خود را دارد. دانشگاه صنعتی شریف نیز یکی از مراکز ملی برتر فنی و مهندسی کشور است که عموم جامعه از دانشجویان آن، تصویر افرادی نخبه و نابغه را در ذهن دارند. این دانشگاه هم که یکی سکوهای پرش به خارج از کشور برای تحصیل، کار و زندگی به حساب میآید در مواقع سیاسی بسیار فعال است. فعالیتی که خود را در وقایع پاییز ۱۴۰۱، بیش از هر زمان دیگری نشان داد. گزارش فراتحلیل رسانهای اجتماعی اعتراضات دانشگاه شریف به بازنمایی وقایع این دانشگاه در پاییز ۱۴۰۱ در شبکههای اجتماعی اینستاگرام، توییتر و تلگرام میپردازد.
محورهای گزارش
این گزارش ابتدا با یک تحلیل آماری کمی آغاز میشود. در این بخش حجم محتوای منتشرشده در مورد اعتراضات دانشگاه شریف در این سه پلتفرم به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین روند فراگیر شدن اخبار و نقش هر یک از این پلتفرمها در فرایند انتشار اخبار قابل ملاحظه است. حجم محتوای منتشر شده در مورد دانشگاه شریف نیز با دیگر دانشگاهها و همچنین با خود این دانشگاه در حوادث سالهای پیش مقایسه شده است. در این بخش میتوان تفاوت حجم تولید محتوا حول دانشگاه شریف را قبل و بعد از حوادث سال گذشته به خوبی دید و میزان محتوای مرتبط با این دانشگاه را در هریک از این سه پلتفرم ارزیابی کرد.
در بخش بعد ابعاد کیفی محتوا مورد بررسی قرار میگیرد. این محتوا توسط چه کسانی تولید میشود، سپس چه افرادی آنها را تقویت یا تعمیق میکنند و در نهایت محتوا به دست چگونه مخاطبی میرسد. در این بخش الگوریتم موج در انتشار محتوا بررسی میشود. محتوایی که در مورد وقایع و اعتراضات این دانشگاه تولید شد، عمدتا شخص یا نهادی را مستقیم یا غیر مستقیم تخریب میکرد. این تخریبها به طور کامل آنالیز شده است.
در بخش سوم، تأثیر محتوا روی کاربران و عوامل مؤثر بر محتوا تشریح شده است. اینکه محتوای منتشر شده چه احساسی را در مخاطبان برانگیخته و چه عاملی باعث ایجاد بیشترین محتوا در مورد اتفاقات دانشگاه شده است. همچنین این بازنمایی رسانهای بر چهره عمومی دانشگاه هم اثرگذار بوده است.
در بخش پایانی بیشتر روی کاربرانی که به تولید محتوا پرداختهاند کار شده. به صورت کلی سه دسته اینفلوئنسرهای رسانهای، کاربران پرمخاطب و اشخاص حقیقی که دانشگاه صنعتی شریف دانشجو یا استاد بودهاند در فرایند تولید محتوای پیرامون دانشگاه دخیل بودهاند و هر یک از این اقشار، نقش خاصی در این فرایند داشتهاند.
بخشی از اطلاعات گزارش
طبق این گزارش، بیشترین محتوای تولیدشده در مورد اعتراضات دانشگاه شریف در بستر توییتر با ۲.۵ میلیون پست بوده است. پس از توییتر تلگرام با ۱۷۰ هزار محتوا و اینستاگرام با ۶۴ هزار پست قرار دارد. با این وجود محتوای مربوط به این دانشگاه در تلگرام بیش از پلتفرمهای دیگر دیده شده است. این محتوا در تلگرام ۴۰۰ میلیون بازدید داشته است و در اینستاگرام ۵۶ میلیون لایک و در توییتر ۱۶ میلیون لایک. در کل محتوای منتشرشده در این سه پلتفرم پیش از مهرماه ۱۴۰۱ تنها ۱۱۲ هزار عدد بوده است و بعد از آغاز حوادث در طی چهار ماه به ۲.۷ محتوا میرسد. همچنین محتوای منتشرشده مربوط به شریف در این برهه بسیار بیشتر از برهههای ملتهب پیشین همچون وقایع ۹۸ و ۹۶ است.
گزارش فراتحلیل رسانهای اجتماعی اعتراضات دانشگاه شریف در سال ۱۴۰۱ به بازنمایی وقایع این دانشگاه در سه پلتفرم اینستاگرام، توییتر و تلگرام میپردازد. دانشگاه صنعتی شریف در این وقایع بیش از تمام دانشگاههای دیگر مورد توجه کاربران فضای مجازی بود.
برای مطالعه معرفی این گزارش اینجا کلیک نمایید.