نقاهت صنعت گردشگری در دوران پساکرونا

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ یکی از بزرگترین بحران­‌های تاریخ صنعت جهانگردی را ایجاد کرد که دنبال آن تعداد گردشگران بین‌­المللی به میزان بی­‌سابقه‌­ای کاهش یافت. بر اساس گزارش سازمان بین­‌المللی گردشگری تعداد گردشگران در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته، ۷۲ درصد کاهش یافت و از ۱،۴۶۵ میلیون نفر به ۴۰۷ میلیون نفر رسید. افت این شاخص در مناطق مختلف جهان نیز با توجه به شرایط و عوامل تأثیرگذار گوناگون متفاوت بود. بر این اساس در آوریل ۲۰۲۰، تعداد گردشگران بین­‌المللی در آفریقا ۹۱.۷۸، در آمریکا ۹۲.۹، در آسیا و اقیانوسیه ۸۷.۹۱، در اروپا ۹۱.۲۲ و در خاورمیانه ۱۰۵.۲۶ درصد نسبت به ۳ ماه قبل یعنی ژانویه­‌ی همان سال کاهش یافت. در نتیجه این وضعیت، میزان درآمد بین­‌المللی صنعت گردشگری در این سال با ۶۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل (۲۰۱۹) از ۱،۴۹۴ میلیارد دلار به ۵۵۹ میلیارد دلار رسید.
اما اکنون در نتیجه کاهش محدودیت­‌ها، گردشگری بین­‌المللی در مسیر بهبودی کامل قرار گرفته است. یادداشت حاضر بر آن است تا با بررسی داده­‌های موجود، ابتدا به وضعیت کنونی و میزان بهبودی گردشگری در جهان و مناطق مختلف بپردازد و سپس چشم­‌انداز این صنعت را در سال­‌های آتی مورد توجه قرار دهد.

وضعیت کنونی گردشگری بین‌المللی

داده‌­های مربوط به سال ۲۰۲۲ نشان می­‌دهد که بیش از ۹۶۰ میلیون گردشگر در این سال به خارج از کشور خود سفر کرده‌­اند که این میزان معادل دو سوم (۶۶٪) تعداد گردشگران بین‌­المللی قبل از همه‌­گیری کرونا می­‌باشد. در نتیجه، درآمد گردشگری بین‌­المللی هم با ۵۰ درصد رشد نسبت به سال قبل به رقم ۱ تریلیون دلار رسید. با ادامه این روند، در سه ماهه نخست ۲۰۲۳، ۲۳۵ میلیون گردشگر به خارج از کشور خود سفر کردند که این میزان با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل، معادل ۸۰% سطوح پیش از شیوع کرونا می‌باشد. در سه ماهه دوم سال مذکور (تا ماه ژوئن)، این میزان به ۸۵% و تا  ژوئیه به ۹۰% میزان سال ۲۰۱۹ رسید. تخمین زده می­‌شود از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳، ۷۰۰ میلیون گردشگر سفر بین­‌المللی داشته­‌اند که حدود ۴۳ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

گردشگری پساکرونایی در آسیا- اقیانوسیه

در سال ۲۰۲۲، این منطقه در دو شاخص تعداد «گردشگران ورودی» و «درآمد گردشگری» به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت مرزها تنها توانست ۲۸% از میزان قبل از شیوع کرونا را احیاء کند. اما در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ و با بهبود بیشتر شرایط، میزان گردشگران ورودی به این منطقه به ۵۴ درصد سطوح سال ۲۰۱۹ رسید. با بازگشایی مرزهای مقاصد بزرگ آسیایی به ویژه چین، میزان گردشگران ورودی به آسیا- اقیانوسیه از پایان ماه مارس تا پایان ماه ژوئیه سال جاری، ۷ درصد دیگر رشد و به مجموع ۶۱% از میزان سال ۲۰۱۹ رسید. با بهبود وضعیت گردشگری در این منطقه، کشورهای پاکستان و مغولستان با عملکردی قابل توجه در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ توانستند درآمدهای گردشگری خود را به ترتیب ۲۰۸ و ۱۹ درصد نسبت به قبل از شیوع کرونا افزایش دهند.

احیای گردشگری خارجی آفریقا

این قاره که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۷% از میزان گردشگران ورودی خود در سال ۲۰۱۹ را احیاء کرده بود، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ با ۲۱% رشد به ۸۸% از آمار سال ۲۰۱۹ دست یافت. از پایان ماه مارس تا ژوئیه ۲۰۲۳، این شاخص ۴% افزایش و عملکرد آفریقا را مجموعاً به ۹۲% از میزان قبل از شیوع کرونا رساند. در شاخص «درآمدهای گردشگری»، در سال ۲۰۲۲، ۷۵ درصد و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، ۸۸% از میزان قبل از شیوع کرونا در سال ۲۰۱۹ در آفریقا احیاء شد. در سطح زیرمنطقه، از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه ژوئیه، شمال آفریقا با عملکردی قوی درآمدهای خود از گردشگری را ۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داد. در همین دوره، در سطح کشوری و در شاخص ورود گردشگر، اتیوپی ۴۶%، تانزانیا ۲۱% و مراکش ۱۷% و در شاخص درآمد گردشگری مراکش ۵۲% و موریس ۳۲%، سطوح قبل از شیوع کرونا را ارتقاء دادند.

آمریکا و گردشگری

قاره آمریکا نیز در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۷۱ درصد میزان گردشگران ورودی خود در سال ۲۰۱۹ را بازگرداند. این میزان در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ با ۱۵% بهبود به ۸۶% و از ابتدای آوریل تا پایان ژوئیه سال جاری با ۱% درصد رشد به ۸۷% رسید. به موازات این بازیابی، درآمد این قاره از گردشگری نیز در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶۸% و در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۳، به میزان ۸۵% از سطوح سال ۲۰۱۹ احیاء شد. در سطح زیر منطقه‌­ای آمریکای مرکزی  ۹۸ درصد و کارائیب ۹۴ درصد از درآمدهای سال ۲۰۱۹ را تا ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی بازیابی کردند. از ابتدای آوریل تا پایان ژوئیه سال جاری، آمریکای مرکزی با عملکردی قابل توجه توانست ۲ درصد بیشتر از میزان درآمدهای گردشگری سال ۲۰۱۹ را کسب کند. در بین کشورهای این منطقه، در شاخص ورود گردشگران خارجی سنت مارتن ۵۱%، السالوادور ۲۶%، کلمبیا ۱۸%، جزایر ویرجین ایالات متحده ۱۷%، گواتمالا ۱۴%، هندوراس ۱۳%، جمهوری دومینیکن ۱۱% و در شاخص درآمد گردشگری، مکزیک ۲۰% آمار سال ۲۰۱۹ را افزایش دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *