نقش خبرگزاری رسمی استرالیا در توسعه فرهنگ و هویت ملی

نقش خبرگزاری رسمی استرالیا در توسعه فرهنگ و هویت ملی

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

خبرگزاری رسمی دولت استرالیا به عنوان یک رسانه ملی ارتباط بالایی با مردم این کشور دارد. رسانه ملی استرالیا (ABC) اصلی‌ترین منبع اخبار دولتی است. وجود مؤلفه‌های بی‌طرفی در انعکاس اخبار و همچنین مرجعیت اطلاع‌رسانی رویدادهای کشور از ویژگی‌های بارز این رسانه است. رسانه ملی استرالیا وظیفه دارد به مردم این کشور استرالیایی بودن را بیاموزد. آن‌ها از طریق ارتباط با رسانه ملی این کشور هویت ملی خود را درک می‌کنند. باور به منافع عمومی به عنوان عاملی برتر از سود و منفعت شخصی، همواره یکی از مؤلفه‌های برنامه‌ریزی در این رسانه بوده است. سابقه تقریبی ۹۰ ساله این رسانه نشان از نقش مهم آن در حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استرالیا دارد. طبق آخرین بررسی‌ها در مقایسه با کانال‌های تجاری و غول‌های رسانه‌ای مانند نتفلیکس و پرایم ویدیو، رسانه رسمی استرالیا در صدر فهرست رسانه‌های مورد اعتماد مخاطبان قرار دارد و ۸۴ درصد از استرالیایی‌ها این خبرگزاری‌ها را برای کشورشان با اهمیت می‌دانند.

مرجعیت رسانه‌ای خبرگزاری رسمی استرالیا

مردم به رسانه رسمی استرالیا اعتماد دارند. این رسانه در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۲، هرماه رتبه اول اخبار دیجیتال کشور را در بین خبرگزاری دیگر استرالیا به خود اختصاص داده است. میانگین مخاطبان روزانه رسانه رسمی استرالیا در سال ۲۰۱۹ با ۷۹ درصد افزایش به ۲.۲ میلیون نفر در روز رسیده است، درحالی‌که میانگین مخاطبان ماهانه آن با ۳۸ درصد، بیشتر از ۱۲.۵ میلیون نفر بود.

اولویت فرهنگ‌سازی بر درآمدزایی در رسانه ملی استرالیا خبرگزاری رسمی استرالیا با توجه بیشتر به منافع ملی در مقایسه با تبلیغات تجاری و کسب سود، همواره تولیدات فرهنگی را در اولویت قرار داده است. از اساس توجه ویژه به مقوله هنر و هنرمندان در استرالیا به عنوان یکی از ابزارهای ارتقا و تقویت هویت ملی همواره اهمیت بالایی داشته است. این رسانه در ایام کرونا با توجه به اقبال بیشتر مخاطبان به رسانه‌های ملی و معتبر توانست برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بومی خود را به‌طور قابل قبولی نمایش دهد. این فرصت مغتنم تأثیر بالایی در رشد اعتمادسازی بین مخاطبان داشت. تولیدات فرهنگی بومی موجب حمایت گسترده‌ای مخاطبان از اهالی هنر و فرهنگ شد. حمایتی که بعدها چرخه مالی تولیدات هنری را بیشتر تقویت کرد.

اهمیت محتوای کودک و نوجوان در رسانه ملی استرالیا

یکی دیگر از برنامه‌های رسانه رسمی استرالیا توجه به طیف سنی کودک و نوجوان است. در این زمینه علاوه بر پویانمایی، توجه به داستان‌گویی و روایت داستان محوریت دارد. نکته قابل‌تأمل در قصه‌گویی و روایت‌گری برای کودکان و نوجوانان استفاده از گویش‌های و صدای گروهای متنوع از بافت جمعیتی استرالیا بود. این اقدام علاوه بر تقویت هویت ملی، همبستگی اجتماعی و در پی آن سرمایه اجتماعی را نیز تقویت کرد. در یک نظرسنجی نزدیک به هفت میلیون نفر از نوجوانان بالای ۱۶ سال استرالیایی مخاطب جدی برنامه (آزمودن سه‌گانه جی ۱۰۰) بودند و در نظرسنجی‌های آن شرکت کردند.

با همه تحولات مثبت و امیدوار کنند، دولت تغییراتی در سهمیه محتوای رسانه استرالیا برای پخش‌های محتوای تجاری ایجاد کرد تا آن‌ها را برای سازگاری با چشم‌انداز رسانه‌ای در حال تغییر تقویت کند. بر اساس این اصلاحات، تولیدات تجاری ملزم به تولید محتوای کودکان نیستند. آن‌ها همچنین انگیزه قوی‌تری برای سفارش‌هایی با مضمون درام دارند. این بدان معنی است که محتوای تولیدات جدید علاوه بر مردم استرالیا به بازارهای فروش محصولات رسانه‌ای در سطح جهانی نیز توجه دارند. با توجه به این موارد تولیدکنندگان محتواهای فرهنگی مانند قصه‌گویی در آینده با چالش روبه‌رو خواهند بود. البته ارائه تصویر متنوع از بافت متنوع فرهنگی و جمعیتی در رسانه ملی استرالیا یک مسئله استراتژیک برای این رسانه است. محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد برای تمام استرالیایی‌ها در پلتفرم‌های دیجیتال رسانه رسمی این کشور رایگان است. طبق اظهارات مسؤولان این رسانه، توسعه ارگانیک هویت ملی باید تشویق و ترویج شود و به عنوان یک اولویت خلاق در سطح ملی با آن برخورد شود. به‌طورکلی به نظر می‌رسد مسیر بودجه‌های آینده در راستای اهداف تجاری قرار گیرد و این خود یک زنگ هشدار برای خبرگزاری رسمی استرالیا در آینده خواهد بود.

 

مبارزه با اخبار جعلی، رسالت رسانه‌های رسمی

رسانه رسمی استرالیا (ای بی سی) در اکثر اوقات اطلاعات و اخبار قابل‌اعتمادی را در سراسر استرالیا ارائه داده است. امروزه مسئولیت دیگری برای رسانه‌های صاحب‌نام در انتشار اخبار وجود دارد: مبارزه با سیل عظیمی از اطلاعات نادرست و اخبار جعلی. تحقیقات اخیر دکتر کارسون، در لا تروب، نشان داده است که گسترش جهانی اطلاعات غلط آنلاین می‌تواند پایه‌های جوامع مدرن را از بین ببرد. انسجام اجتماعی، سلامت و امنیت عمومی، ثبات سیاسی و دموکراسی همگی با انتشار اطلاعات غلط به خطر می‌افتند. انتشار اخبار غیرواقعی منجر به آسیب‌های ذهنی و جسمی به افراد شده و هم‌چنین آسیب‌های گسترده‌تری مانند نتایج نامطلوب بهداشتی (مثل کمپین‌های مجازی ضد واکسیناسیون در دوران همه‌گیری کووید۱۹) و تضعیف حاکمیت، به‌ویژه در طول انتخابات‌ها را در پی دارد.پیامدهای اجتماعی بلندمدت به‌طور بالقوه شامل کاهش اعتماد عمومی به رسانه‌های خبری و سیاست؛ نشر گفتمان با کیفیت نازل در محیط آنلاین و در نتیجه کاهش ظرفیت عموم مردم برای تشخیص واقعیت از دروغ‌پردازی است. حمله به ساختمان کنگره در واشنگتن پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، برخی از پیامدهای خطرناک رواج توهم‌ توطئه در شبکه‌های اجتماعی را نشان داد. رسانه رسمی استرالیا یک سد حیاتی در برابر اطلاعات غلط است. این رسانه تلاش می‌کند قابلیت‌های استقلال عمل، اعتمادسازی و در دسترس بودن را به‌طور فزاینده‌ای برای استرالیایی‌ها در هر زمان حفظ کند. یکی از راهکارهای اعتمادسازی برای مخاطبان در یک رسانه رسمی، مباحثه و طرح سؤالات چالشی با چهره‌های مهم سیاسی است.

جمع‌بندی

در طول تاریخ همان‌طور که هویت ملی استرالیا در جهت‌های مختلف تکامل ‌یافته است، کانون توجه و تغییر هویت نیز منشور خبرگزاری رسمی استرالیا را همواره تحت تأثیر قرار داده است.

ظرفیت انطباق‌پذیری به‌طور فزاینده‌ای در برخورد با مسائل پراهمیت وجود دارد. سازگاری با فنّاوری نو یک ضرورت برای پیشرفت بوده و نیاز مخاطب محسوب می‌شود. خط‌مشی اصلی خبرگزاری و رسانه رسمی استرالیا پایش مداوم نیاز و سلیقه مخاطبان برای تنظیم و تدوین برنامه‌های جدید است.

اطلاع‌رسانی، آموزش و سرگرمی و ارائه محتوای متفاوت نسبت به دیگران با چاشنی جذابیت و علاقه‌مندی مخاطبان، راهبرد تولیدات این رسانه است. پذیرش و انعکاس جوامع و فرهنگ مختلف و متنوع در استرالیا، از جمله مردم سراسر شهرهای مختلف استرالیا حتی مناطق دورافتاده همواره یک اولویت است. این رسانه تلاش می‌کند با نحوه انعکاس اخبار جنگ‌ها، وضعیت اقتصادی، حوادث غیرمترقبه طبیعی، تحولات سیاسی و اجتماعی، نحوه اندیشیدن صحیح و غیر صحیح درباره این موارد را در سطح ملی فرهنگ‌سازی کند.

موضوع محوری در تهیه و تولید همه برنامه‌های این خبرگزاری، تعهد برای تولید و به اشتراک‌گذاری داستان‌های منحصربه‌فرد از فرهنگ استرالیا است. به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تولیدات فرهنگی کشور استرالیا؛ این رسانه اعتبار فزاینده‌ای در بین مخاطبان به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر آثار نویسنده