«نهضت ملی مسکن» اولویت‌دار ترین موضوع پیوست‌نگاری فرهنگی

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

پیوست­‌نگاری فرهنگی، به عنوان یک مطلوب دیرپا در عرصه­‌ی نظری سیاست‌­گذاری فرهنگ، اما نوپا در عرصه­‌ی عمل، نیازمند برداشتن گام­‌های آغازین عملیاتی است. برای برداشتن این گام‌­های نخستین و تلاش برای ایجاد یک زیست‌­بوم پایدار و فعال در خصوص پیوست‌­نگاری فرهنگی، تمرکز بر تعداد محدودی از موضوعات اولویت‌دار برای پیوست‌­نگاری ضروری است. تشخیص و تعیین یک یا چند موضوع مناسب برای تمرکز ظرفیت­‌های پیوست­‌نگاری فرهنگی کشور بر روی آن موضوع یا موضوعات، خود حائز اهمیت است. در این یادداشت، بر آنیم تا مسئله «انبوه­‌سازی مسکن»، به ویژه «اقدام دولتی نهضت ملی مسکن» را به عنوان اولویت­‌دارترین موضوع پیوست­‌نگاری فرهنگی مطرح نماییم؛ موضوعی که می­‌تواند نقطه‌­ی تمرکز عموم کنشگران زیست­‌بوم پیوست فرهنگی، اعمّ از پیوست‌­نگاران، سیاست‌گذاران و فعالان رسانه‌­ای مربوطه باشدبه دلایل زیر، می‌­توان اقدام نهضت ملی مسکن را دارای اولویت پیوست‌­نگاری دانست:

  • با اولویت­‌های مندرج در نظام‌نامه پیوست فرهنگی، به خوبی منطبق است:
برای تفکیک و همچنین ترجیح موضوعات پیوست­‌نگاری، الگویی در یکی از کمیسیون‌های تخصصی دبیرخانه شورای­‌عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۹ تهیه شده است. طبق این الگو که با عنوان «نظام‌نامه پیوست فرهنگی» نیز شناخته می‌­شود، موضوعات پیوست‌­نگاری می­‌تواند شامل ۴ نوع «سیاست (یا راهبرد)- طرح (یا لایحه)- تصمیم (یا مصوبه)- اقدام (یا پروژه)» باشد. این موضوعات بسته به کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلند‌مدت بودن، قابل اولویت­‌بندی هستند. به عنوان نمونه، یک سیاست بلند‌مدت می­‌تواند در اولویت بالاتری  از یک تصمیم یا مصوبه­‌ی بلند مدت قرار بگیرد، و دلیل مهم این اولویت­‌داشتن، شدت کیفیت و کمّیت آثار فرهنگی یک سیاست بلند مدت نسبت به یک تصمیم بلند مدت است. اما مطابق این نظام‌نامه، در کوتاه‌مدت، موضوعاتی از جنس اقدامات یا پروژه­‌ها، به دلیل اثرگذاری سریع­‌تر، در اولویت بالاتری نسبت به دیگر موضوعات چهارگانه قرار می­‌گیرند. این ترجیح نوع اقدامات و پروژه­‌ها در کوتاه‌مدت نیز به دلیل تفاوت محسوس آثار فرهنگی آن نسبت به سه نوع دیگر از موضوعات است.
مطابق این معیارِ ترجیح، اقدام نهضت ملی مسکن دارای اولویت است؛ از آن روی که این طرح، طرحی نسبتاً کوتاه‌مدت بوده و از جنس اقدام است. پس هر دو ویژگی «اقدام» و «کوتاه مدت» بودن را داراست.
افزون بر این دو ویژگی، نهضت ملی مسکن، دارای ویژگی­‌های دیگری است که موجب رجحان و اولویت­‌داشتن این موضوع بر سایر موضوعات مطابق نظام‌نامه پیوست فرهنگی است. «دولتی بودن»، «ملی بودن»، و «قرار گرفتن در لایه ظاهری فرهنگ (نماد)» سه ویژگی مهم دیگر این اقدام ملی است که موجب تشدید کمّی و کیفی آثار فرهنگی این طرح گردیده و اولویت قائل شدن برای این طرح ملی را موجّه می­‌نماید.
  • گفتمان نخبگانی و عمومی خوبی پیرامون آن شکل گرفته است:
مسئله «مسکن» و معماری خانه، موضوع بحث بسیاری از محافل نخبگانی دغدغه­‌مند بوده است. اساتید دانشگاهی و حوزوی و اندیشه­‌ورزان متعدد، در خصوص وضعیت مطلوب معماری و احداث مسکن، مطابق آرمان­‌های فرهنگی اسلامی – ایرانی به تولید محتوای مکتوب و شفاهی پرداخته­‌اند. این صاحب­‌نظران به­‌ویژه با درنگ در سنّت مسکن و خانه در مختصات ایرانی و اسلامی، به نقد وضع موجود معماری و احداث مسکن در دو سطح خُردسازی و انبوه‌­سازی پرداخته­‌اند. وجود محتویات علمی که از مناظر گوناگون تخصصی – اعم از مهندسی معماری و مطالعات دینی- به موضوع مسکن پرداخته­‌اند، یک سرمایه نظری ارزشمند برای پیوست‌­نگاری فرهنگی مسکن است. هر چند نمی­‌توان این تولیدات علمی و فکری را بسنده دانست، اما نقطه اتکای مطلوبی برای نگارش پیوست فرهنگی در خصوص تولید انبوه مسکن می‌­باشد.
ضمنا این گفتگوها و محتویات، منحصر در محافل محدود نخبگانی نمانده و در پی فعالیت­‌های رسانه­‌ای صاحب­‌نظران مربوطه، محتوای این مباحث تا حدّ خوبی به سطح عموم جامعه نیز تسرّی یافته است. اثر مطلوب تسّری این مباحث به سطح عمومی، ایجاد یک سرمایه اجتماعی، جامعه­‌پذیری و استفاده از ظرفیت مطالبه­‌گری عمومی به نفع پیوست‌نگاری فرهنگی مسکن است. بُروز این تعمیم گفتمان و مطالبه مردمی در خصوص ایجاد مسکن مطلوب اسلامی – ایرانی را در تولید محتویات رسانه­‌ای متنوع می‌­توان یافت. البته می­‌توان دلیل این تسرّی و فراگیری گفتمان را در دلیل بعدی، یعنی ارتباط محسوس این مسئله با سبک زندگی نیز دریافت.
  • ارتباطی محسوس و تنگاتنگ با مسئله «سبک زندگی» دارد:

مسکن به عنوان یک مصنوع، بدون شک دارای کارکردهای فرهنگی جدّیست. کارکرد فرهنگی این مصنوع تاریخی را از آن روی می­‌توان تایید کرد که گره­‌خورده به زیست روزمره­‌ی اعضای «خانواده» به عنوان مهم‌ترین رکن و واحد اجتماعی است. لذا طراحی ظاهر و اجزاء یک خانه، بر زیست روزمره و «سبک زندگی» اعضای متنوع این واحد اساسی جامعه، به گونه‌­ای اثر می­‌گذارد که نتایج آن با دقتی اندک آشکار می­‌گردد.

مسئله سبک زندگی و مسائل فرهنگی گوناگون گره‌خورده با آن، یک مسئله فرهنگی ملی است که پیوست‌نگاری فرهنگی انبوه­‌سازی دولتی مسکن اگرچه نمی­‌تواند به تنهایی بار آن را به دوش بکشد، لیکن اهمیت این ابزار سیاستی فرهنگی درباره آن انکارناپذیر است. لذا این درتنیدگی پیوست‌­نگاری مذکور با مسئله سبک زندگی، ضرورت و اولویت‌­داری پیوست فرهنگی نهضت ملی مسکن را دوچندان می­‌نماید.
  • دولت با غلبه نگاه فرهنگی می‌تواند برای جامعه الگوسازی کند:
امروزه مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای در جامعه شده که باعث نگاه صرفا اقتصادی عمده سازندگان به آن گردیده ‌است. این نگاه می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیماتی غیر فرهنگی و سود محور، مانند استفاده بیشینه از متراژ زیر بنا برای سود بیش‌تر بدون توجه به نیازهای جسمی و روحی افراد شود. لذا توجه به مسائل کیفی و فرهنگی کم‌رنگ گردیده است. در این شرایط، امید می‌رود که دولت با ترجیح ارزش‌های فرهنگی بر ارزش‌های غیر فرهنگی و سرمایه‌سالارانه، مجموعه اقداماتی را تحت اختیارات کم‌نظیر خود در این خصوص طراحی و  اجرا نماید. این اقدام دولت می‌تواند با عنایت به گستردگی خانه‌های تولید شده در نهضت ملی مسکن، فرصتی ناب برای الگوسازی فرهنگی در ساخت مسکن فراهم آورد و حتی بر بخش خصوصی فعال در صنعت انبوه‌سازی نیز تأثیر بگذارد.
  • فرصت اثرگذاری را داراست:
با توجه به شواهد موجود، اقدام نهضت ملی مسکن همچنان در گام­‌های آغازین خود قرار دارد و فرصت نقش‌آفرینی در قبال پیوست‌نگاری فرهنگی آن، همچنان فراهم به نظر می­‌رسد. البته با عنایت به مطلوبیت و فوریت این اقدام، فرصت نگارش پیوست فرهنگی و تحقق مطالبه پیوست­‌نگاری، بسیار محدود است.

تهدیدها و موانع پیوست‌نگاری فرهنگی نهضت ملی مسکن

اگرچه ضرورت­‌های مذکور، اولویت و فوریت پیوست­‌نگاری نهضت ملی مسکن را روشن می‌­سازد، اما حقیقت این است که موانع و تهدیداتی پیش روی این پیوست­‌نگاری وجود دارد. این موانع به طور خاص در ضعف نهاد حکمرانی پیوست‌­نگاری فرهنگی مشهود است. سه تهدید در خصوص حکمرانی پیوست فرهنگی وجود دارد: نخست، «چند تولّی­‌گری» پیوست‌نگاری فرهنگی است. هم اکنون حداقل دو نامزد جدی برای تولّی‌گری پیوست‌نگاری فرهنگی مطرح است: «وزارت فرهنگ و ارشاد» و «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی». گذشته از این تهدید بالقوه، تهدید دوم ناشی از «ضعف نهاد متولّی» است. حتی اگر تهدید اول با تعیین متولّی واحد برطرف شود، سه نقطه ضعف برای این متولّی در خصوص پیوست‌نگاری فرهنگی مسکن پیش‌­بینی می­‌شود: ۱- ضعف در سابقه اجرایی، به این خاطر که اساسا هر نهادی در ابتدای راه پیوست­‌نگاری قرار دارد، ۲- ضعف در تضمین و قوت اجرا، به دلیل وضعیت ضعیف حمایت‌­های تقنینی، ۳- ضعف علمی، که این ضعف نیز به دلیل نوپایی این عرصه است. این هر سه ضعف درباره پیوست فرهنگی مسکن به طور ویژه مشهود است، از آن روی که نه سابقه اجرایی و نه سابقه علمی مستحکمی در خصوص پیوست­‌نگاری فرهنگی مسکن مشهود نبوده و عمدتا با اقداماتی موردی و پراکنده مواجهیم.
اما تهدید سوم عرصه حکمرانی، مخالفت برخی گروه­‌های ذی­نفع است. ممکن است اصناف و گروه­‌هایی، نتایج پیوست­‌نگاری فرهنگی مسکن را موجب به خطر افتادن منافع خود بیابند. لذا با اعمال قدرت و نفوذ، در به ثمر نشستن پیوست‌نگاری فرهنگی مانع‌­تراشی نمایند. در این خصوص دولت می‌تواند با از بین بردن تعارض منافع، این مانع را زدوده و رابطه برد – برد برای جامعه و گروه‌های مرتبط با مسکن رقم بزند

سخن پایانی

علیرغم تهدیدات و موانع مذکور، موضوع پیوست­‌نگاری فرهنگی نهضت ملی مسکن، آن‌قدر مهم و اولویت­‌دار است که نباید برای تحقق آن، معطّل رفع تدریجی موانع ماند. انتظار می­‌رود نهادهای مرتبط با موضوع، همچون وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای­ عالی انقلاب فرهنگی با هم‌­افزایی و اقدام مشترک، فوری و هوشمندانه، به مسئله ورود نماید و موجب به نتیجه رسیدن این مسئله اولویت‌دار فرهنگی شوند. ضمن آنکه از ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی موجود نیز نباید بی‌بهره ماند و این ظرفیت‌ها هم در نگارش پیوست و هم در ترویج و بسط گفتمان آن، می‌توانند نقشی بی‌بدیل ایفا نمایند.
ضمن آنکه اگرچه در این یادداشت بر روی نهضت ملی مسکن متمرکز شدیم، اما دامنه ضرورت و فوریت پیوست­‌نگاری فرهنگی مسکن، در مراتب بعدی، عموم طرح­‌های انبوه‌­سازی دولتی و خصوصی را در بر می‌گیرد. حتی می­‌توان خُردسازی و تولید مردمی مسکن را نیز تحت شمول ضرورت پیوست­‌نگاری قرار دارد. و در واقع این ضرورت­‌ها، همگی برآمده از اهمیت فرهنگی مسکن و تاثیر کم­‌نظیر آن بر خانواده و سبک زندگی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *