گزارش بازدید از نمایشگاه ایران‌پنکس

با هم بزرگ‌تر فکر کنیم

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی نوشت‌افزار و تجهیزات مهندسی، اداری، بایگانی، هنری، آموزشی و کمک آموزشی و دفاتر به همّتِ شرکت آواپیک تحریر ایرانیان در تاریخ ۳۱ خرداد الی ۳ تیر ماه سال ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار شد.

این دوره از نمایشگاه  که با هدف معرفی نشان‌های تجاری ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی موفق، در فضایی به وسعت ۱۲۰۰۰ متر مربع در سه سالن (سالن‌های ۴ و ۵ و همچنین سالن ملل) و با بیش از ۱۸۰ شرکت‌کننده داخلی آغاز به کار کرد، شعارِ “با هم بزرگتر فکر کنیم” را محور اصلی خود قرار داده و حمایت و همکاری همه‌جانبه‌ی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور، مجمع واردکنندگان نوشت‌افزار، اتحادیه‌ی فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران، وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در کنار خود می‌دید.

در این نمایشگاه آخرین توانمندی‌ها و فناوری‌های پیشرفته در صنعت نوشت‌افزار کشور در معرض دید عموم گذاشته شد و همچنین تلاش شد تا زمینه‌ی توسعه‌ی بازارهای داخلی و نگاه استراتژیک به بازارهای منطقه‌ای و صادرات محصولات تولیدی ایران با کیفیت و استانداردهای بین‌الملل فراهم شود.
مجید اکبری، مدیرعامل شرکت آواپیک تحریر و مجری نمایشگاه ایران‌پنکس، ضمن بیان اینکه ارائه‌ی تکنولوژی و فناوری‌های نوین این صنعت از اهداف برگزاری این نمایشگاه است، ایجاد گسترش همکاری‌های مشترک در سطح بین‌المللی و انتقال دانش و تکنولوژی صنعت نوشت‌افزار را از دیگر مزیت‌های برگزاری نمایشگاهِ تخصصی نوشت‌افزار و لوازم مهندسی دانست.

در کنار بخش اصلی، پنل‌های تخصصی نیز پیرامون مسائل مختلف صنعت نوشت‌افزار چون آموزش، فناوری‌ها، صادرات و بازاریابی و فروش با حضور فعالین صنعت در محل نمایشگاه دایر بود. رویداد هم‌نوشت نیز با رونمایی از سند راهبردی پیشرفت صنعت نوشت‌افزار اتفاق مهم دیگر نمایشگاه در روز دوم، با گردهمایی بزرگان صنعت نوشت‌افزار کشور برگزار شد.

لازم به اشاره است که متناظر با نمایشگاه ایران‌پنکس، نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی (ایران‌تویکس) هم با حضور ۸۰ غرفه در سال شش نمایشگاه، آخرین دستاوردها و تولیدات خود را در معرض دید همگان نهاده بود.
از آن‌جا که بازدیدکنندگان و مخاطبان اصلی نمایشگاه ایران‌پنکس مدیران و مسئولان خرید سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، مدیران مراکز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های نوشت‌افزار، مدیران فرهنگی کشور، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان،‌ مدیران هنرستان‌ها، مراکز و مؤسسات آموزشی، مدیران انتشارات و کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و هم‌چنین مدیران مدارس و مهدکودک‌ها، عمده‌فروش‌ها، مدیران پخش‌وفروش، واسطه‌های فروش، شرکت‌های تبلیغاتی، مراکز چاپ و بسته‌بندی، و صنعت‌گران مرتبط با صنعت نوشت‌افزار بودند، اندیشکده‌ی حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق واقع در پژوهشکده‌ی سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف بر آن شد، با غنیمت‌شمردن این فرصت، تنی چند از پژوهشگران خویش را در قالب یک پروژه برای پایش بخش تولید صنعت نوشت‌افزار کشور و مسائل مختلف آن مأمور کند. پژوهشگران ضمن پیش‌بردن این مهم، درصورت دست دادن فرصت، به گفتگو و صحبت با برخی تولیدکنندگان پرداختند.

کایزر

کایزر (kaiser) یک مجموعه‌ی تولیدی نوشت‌افزار واقع در شیراز است که غالباً با محصولات متنوع چسب خود شناخته می‌شود. یکی از مدیران این مجموعه به درددل مفصلی با ما نشست و از مصایبی که کایزر در مسیر کسب‌و‌کار خود با آن مواجه می‌شود، گفت. از دید وی، از نظر مسئولان ذی‌ربط، تولیدکنندگانی که محصولاتی با رنگ‌وبوی ایرانی به دست ندهند، مورد بی‌مهری یا کم‌توجهی قرار می‌گیرند. نوشت‌افزارهایی که کم‌تر محتوای ایرانی- اسلامی پیدا کنند، از حمایت‌ها بی‌بهره می‌مانند یا در رقابتی ناعادلانه قرار می‌گیرند. مثلاً حمایت‌های ناعادلانه از یک واحد تولیدی خودکار، در نهایت به این منجر شده که دیگر رقبا بتوانند بخش اندکی از بازار داخلی را هدف خویش قرار دهند.
او همچنین اذعان داشت، به دلیل عدم نظارت و هم‌چنین سختی تولید در کشور، تخصیص‌های دولتی که در بخش پتروشیمی صورت می‌گیرد گاهاً در بازار آزاد به فروش می‌رسد. بدقولی برخی از تولیدکنندگان داخلی در تعهدات نسبت به بازارهای همسایه را نیز علتی دانست که طی چند سال اخیر منجر به این شده که بخش صادرات نوشت‌افزار کشور تضعیف شود.

شرکت نقش تندیس آریا

شرکت نقش تندیس آریا از بازیگران باقدمت صنعت نوشت‌افزار کشور است که بیش از همه با خمیربازی‌های خود در میان خانوارهای ایرانی تداعی می‌شود. این شرکت غرفه‌ی بزرگی را در ایران‌پنکس به خود اختصاص داده بود و همچنین برندهایی چون آرت‌لاین نیز تحت وابستگی آریا در نمایشگاه حاضر بودند. یکی از مدیران فروش این شرکت، اصلی‌ترین مزیت برگزاری این رویداد برای تولیدکنندگان را تقویت برند دانست و بر این اعتقاد بود که اساساً خُرده‌فروشان محصول خود را از طریق واسطه‌ها تهیه می‌کنند و نمایشگاه چندان به اتصال مستقیم بخش تولید و خرده‌فروشان کمکی نمی‌کند. وی خاطرنشان کرد البته نمایش محصولات مختلف در یک زمان و مکان قطعاً در انتخاب و تصمیم خریدان کمک خواهد کرد.

مجتمع چاپ و تبلیغات نقش جهان

مجتمع چاپ و تبلیغات نقش جهان در سال ۱۳۹۸، با هدف تنوع‌بخشی به محصولات نوشت‌افزاری کشور و همچنین تولید محصولاتی با قابلیت رقابت بین‌المللی، اقدام به ثبت برند دایان و تولید محصولاتِ باکیفیت، زیبا و کاربردی در زمینه‌ی نوشت‌افزار و هدایای تبلیغاتی نمود. این مجموعه‌ی تولیدی که محوطه‌ی چشم‌گیری در نمایشگاه برای نمایش محصولاتش تدارک دیده بود، در شهر اصفهان واقع است. یکی از غرفه‌داران دایان که با رویی گُشاده پذیرای گروه ما بود، بر این نظر بود که محصولات دایان علی‌رغم طراحی و کیفیت بالا، آن‌طور که باید و شاید در نزد مصرف‌کنندگان ایرانی آشنا نیست و محصولات خارجی مشابه بیشتر هدف خرید ایرانی‌ها قرار می‌گیرد. به گفته‌ی وی، تقویتِ شبکه‌ی توزیع و هم‌چنین ترویج و تبلیغ پیرامون محصولات باکیفیت ایرانی می‌تواند سبب بهبود وضعیتِ کسب‌وکارهای داخلی در حوزه‌ی نوشت‌افزار شود.

شرکت ایران کاور

شرکتِ «صدرا بی‌بافت صنعت هیرکان» یا «ایران‌کاور»، در سال ۱۳۸۴ به منظور تولید لباس‌های فرم نظامی و روپوش‌های بیمارستانی- صنعتی تأسیس گردید اما اکنون با تولیدی روزانه معادل ۵۰۰۰۰ عدد ساک دستی بزرگ‌ترین تولید‌کننده و با بیش از ۵۰۰ مشتری ثابت بزرگ‌ترین توزیع‌کننده به همه‌ی اصناف می‌باشد. مدیرعامل صدرا که با طیفی از ساک‌دستی‌های تولیدی خود در نمایشگاه حضور به هم رسانیده بود، وضعیتِ نامطلوبِ شاخص‌های کسب‌و‌کار (Doing Business) را مهم‌ترین معضله‌ی بخش تولید صنفِ نوشت‌افزار و صنایع مشابه ارزیابی کرد. در بیان وی، علاوه بر تورّم همیشگی که امکان ابتکار عمل را از تولیدکننده برای پیش‌برد محصول و بازار سلب می‌کند، مالیات بر ارزش افزوده، از چالش‌های اساسی موجود است. دولت نیز برای حمایت از تولید باید بیش از هر چیز بر بهبود مسائل مبتلا به تولید چون مالیات، بیمه، تخصیص‌های بانکی و موارد مشابه اقدام بنماید.

برند ام کا ام

برندِ نوپای ام ‌کا ‌ام (MKM) در حوزه‌ی ملزومات اساسی آموزشی نظیر کوله‌پشتی برای رده‌های سنی مختلف، جامدادی، دفاتر و … فعالیت می‌کند. دقت در تولید برای رفع نیازهای آموزشی دانش‌آموزان و هم‌چنین افزایش تنوّع سبد محصولاتی از راهبردهای این برند ایرانی جهت کسب اعتماد مخاطبان و تثبیت در بازار داخلی است. یکی از مدیران این مجموعه در گفتگوی کوتاهی که با ما داشت، ضمن اشاره به این موضوع که اساساً در حال حاضر امکان صادرات ندارند، بر این نظر بود که برنامه‌ی صادرات در نوشت‌افزار، زمانی که بازار مصرف داخلی تا حد زیادی در اختیار کالاهای خارجی است معنایی ندارد و چه‌بسا در بلندمدت به قوام بخش تولید ایرانی خدشه وارد کند.
در نهایت، هشتمین نمایشگاه ایران‌پنکس بعد از برگزاری مراسم رسمی اختتامیه در روز سوم نمایشگاه، با بازدید بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در مدت زمان چهار روز، در ۳ تیر به کار خود پایان داد.

فایل پی دی اف این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *