گزارش جهانی وضعیت صنعت موسیقی ضبط شده سال۲۰۲۳

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

صنعت موسیقی در تقاطع فرهنگ، فناوری و تجارت در حال رشد است. جذب مخاطب، ایجاد تعامل اجتماعی، رفتن به فراتر از مرزها و ایجاد هم‌زبانی میان مردم مختلف تنها بخشی از قدرت موسیقی است. این گزارش داستان دنیای موسیقی ضبط شده در سال ۲۰۲۲ را با کمک داده‌ها و آمار بازگو می‌کند. تمرکز گزارش حاضر بر موسیقی ضبط شده شامل فرمت‌های پخش، آلبوم‌های دیجیتال و فیزیکی و فروش تک است و موسیقی زنده مانند کنسرت‌ در این گزارش بررسی نشده است. موسیقی ضبط شده به محتوای صوتی اطلاق می‌شود که در قالبی ضبط و ذخیره شده که امکان پخش در زمان دیگری را فراهم می‌کند. این فرآیند شامل ضبط صدا، تبدیل آن به فرمت دائمی و حفظ آن برای تکثیر است. موسیقی ضبط شده نقشی محوری در صنعت موسیقی ایفا کرده و به هنرمندان اجازه می‌دهد تا به مخاطبان بیشتری دست یابند، آثار خود را حفظ کنند و تأثیری ماندگار ایجاد کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آمارها و اطلاعات درباره صنعت موسیقی ضبط شده در سال ۲۰۲۲ پرداخته می‌شود.

نمایی کلی از وضعیت موسیقی ضبط شده در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲، بازار جهانی موسیقی ضبط شده با ۹درصد رشد، برای هشتمین سال متوالی درآمد صنعت موسیقی را افزایش داد. ارزش بازار موسیقی ضبط شده در این سال به ۲۶.۲ میلیارد دلار رسید. در این سال، ۱۰ بازار برتر موسیقی شامل آمریکا، ژاپن، انگلستان، آلمان، چین، فرانسه، کره‌جنوبی، کانادا، برزیل و استرالیا بودند که چین برای اولین بار در بین پنج کشور برتر بازار موسیقی قرار گرفته است. همچنین بر حسب تفکیک بخش‌های مختلف، ۶۷درصد درآمد موسیقی ضبط شده در سال ۲۰۲۲ به‌وسیله سروس‌های استریم (اشتراکی ۴۸.۳درصد و تبلیغاتی ۱۸.۷درصد) بوده است. ۱۷.۵درصد مربوط به نسخه فیزیکی، ۹.۴درصد حقوق استفاده از موسیقی، ۳.۶درصد دانلود و دیگر روش‌های دیجیتال غیر استریمی و ۲.۴درصد هم به هماهنگ‌سازی اختصاص یافته است.

روند درآمد جهانی موسیقی ضبط شده

همچنین بررسی میزان درآمد صنعت موسیقی ضبط شده در جهان از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۲ بر اساس بخش‌های مختلف حاکی از این است که تا سال ۲۰۱۶ نسخه فیزیکی همواره بیشترین درآمد را داشته است، اما از این سال به بعد سرویس استریم با سرعت بالایی جانشین این بخش شده، به‌طوری که در سال ۲۰۲۲، سرویس استریم با اختلاف زیادی نسبت به سایر بخش‌ها پیشتاز است.

بخش‌های مختلف موسیقی ضبط شده در سال ۲۰۲۲

نگاهی دقیق به آمارهای موجود در سال ۲۰۲۲ (نمودار شماره ۴) نشان می‌دهد که درآمد موسیقی ضبط شده از سرویس استریم با رشد ۱۱.۵درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسیده است که سهم سرویس اشتراک از این عدد ۱۲.۷ میلیاردلار است. درآمدهای نسخه فیزیکی – از جمله سی دی، وینیل و سایر فرمت‌های فیزیکی – برای دومین سال متوالی افزایش یافته، البته که این عدد با رشد سال قبل (۱۶.۱درصد) که با تجدید حیات پس از همه‌گیری تحریک شده بود، مطابقت ندارد.

در یک مسیر مورد انتظار، دانلودها و سایر روش‌های دیجیتال (غیر استریمی) – که تنها ۳.۶درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهند – بار دیگر تنها دسته‌ای بود که در سال ۲۰۲۲ نیز کاهش یافت، مهم‌ترین دلیل این امر را می‌توان رشد مستمر سرویس‌های استریم دانست. درآمد حاصل از حقوق اجرا – استفاده از موسیقی ضبط شده توسط پخش‌کنندگان و اماکن عمومی – ۸.۶درصد رشد کرده، این درآمد با رسیدن به ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، از سطح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۲۲ فراتر رفت و ۹.۴درصد از بازار جهانی را تشکیل داده است.

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هنرمندان در سال ۲۰۲۲

بر اساس میزان مصرف موسیقی در قالب‌های مختلف (شامل فرمت‌های پخش، آلبوم‌های دیجیتال و فیزیکی و تک نسخه) در همه کشورها  و در یک سال تقویمی Taylor Swift پرفروش ترین و محبوب‌ترین هنرمند موسیقی در سال ۲۰۲۲ بوده است. بعد از Swift، گروه BTS قرار گرفته و رتبه سوم نیز متعلق به Drake است.

 

برای دانلود پی‌دی‌اف کامل این یادداشت اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *