یادداشت فیلترینگ یک صنعت

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ
از میان عوامل تأثیرگذار بر حوزه­‌ی تبلیغات که شامل‌ فناوری­‌های رسانه‌­ای، مقررات، تبلیغ­‌کنندگان، کانون­‌های تبلیغاتی و مانند این‌ها می‌­شود، اهمیت رسانه به قدری اساسی است که به ورود صنعت تبلیغات به دوره­‌ی جدیدی از مراحل تکامل خود منجر شده است. وقتی تلویزیون متولد شد، تبلیغات به شکوفایی و گسترش معجزه­‌آسایی رسید، که از آن دوران به عصر طلایی تبلیغات یاد می‌شود. آن زمان کسی گمان نمی­‌کرد بعدها رسانه­‌ای ظهور کند که به­‌ جای انتشار محتوای تبلیغاتی برای طیف وسیعی از مخاطبان، پیام را شخصی­‌سازی کند. تبلیغات شخصی­‌سازی شده، ارائه­‌ی پیام تبلیغاتی هدفمند به مصرف‌کنندگان بر اساس داده­‌هایی است که از رفتار آنلاین آن­‌ها تجمیع شده است. به دلیل وجود چنین قابلیتی در فناوری‌های نوین ارتباطی، تمایل تبلیغ­‌کنندگان به استفاده از رسانه­‌های اجتماعی، اینترنت و موبایل روز­به ­روز در حال افزایش است. این موضوع باعث شده تبلیغات دیجیتالی به عامل اصلی رشد بازار جهانی تبلیغات تبدیل شود. در کشور ایران به دلیل فیلترینگ رسانه­‌های اجتماعی و محدودیت­‌هایی که بر اینترنت اعمال می­‌شود، مانعی بزرگ پیش ­روی تبلیغات دیجیتال قرار گرفته است. از طرفی فقدان رویکرد فرهنگی، در نظر نگرفتن مقوله اعتمادسازی و عدم احترام به گزینش­‌گری مخاطب و حق انتخاب مردم در سیاست‌گذاری­‌های حوزه فناوری‌های ارتباطی و رسانه باعث شده پذیرش مردم در قبال این تصمیمات کاهش یابد.
این یادداشت در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ در صفحه اول روزنامه مستقل منتشر شده‌است. برای مشاهده متن کامل یادداشت این­‌جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *