نشست حرف و گفت 10

آشنایی با زیست‌بوم نوآفرین‌ها و صنایع خلاق کشور الجزایر

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

نشست آشنایی با زیست‌بوم نوآفرینان و صنایع خلاق کشور الجزایر به همت اندیشکده حرف پژوهشکده سیاستگذاری شریف، صبح روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد در سالن جلسات این پژوهشکده برگزار شد. این نشست که با حضور دکتر مراد بالخلفاء، پژوهشگر زیست‌شناسی و مشاور وزارت فناوری، اقتصاد دانش و نوآفرینان (استارتاپ‌های) کشور الجزایر همراه بود، مطالبی برای آشنایی با زیست‌بوم نوآفرینی کشور الجزایر توسط ایشان ارائه گردید. در ابتدای این نشست، دکتر نجم‌الدین یزدی پژوهشگر ارشد پژوهشکده سیاستگذاری شریف به نمایندگی از این پژوهشکده، ضمن عرض خیر مقدم به دکتر بالخلفاء، توضیحاتی درباره پژوهشکده مطرح نمودند. همچنین ایشان توضیحاتی درباره ساختار زیست‌بوم نوآفرینی کشور، وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرینان کشور و به ویژه ظرفیت‌های نوآوری دانشگاه شریف به منظور آشنایی با وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان ایران ارائه نمودند.
دکتر یزدی گزارشی در خصوص تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران داد و از آمار بیش از ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان ثبت‌شده در ایران سخن گفت. وی همچنین درباره معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متصدّی توسعه زیست‌بوم نوآفرینی ایران توضیح داد. ایشان درباره برنامه‌های این معاونت در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز ایجاد نوآفرینان در ایران صحبت کردند و به تصویب قانون جهش دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره نمودند. در ادامه نیز وی در خصوص وضعیت نوآوری در دانشگاه‌های کشور و به ویژه دانشگاه شریف سخن گفت. دکتر یزدی به معرفی ناحیه نوآوری شریف و اجزاء مختلف آن، اعمّ از پارک علم و فناوری شریف،  شتاب‌دهنده شریف، مجتمع‌‌های خدمات فناوری و مراکز رشد این دانشگاه پرداخت. وی همچنین به عرصه‌های مختلف فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره نمود، عرصه‌هایی نظیر نانو، زیست‌فناوری و هسته‌ای.
دکتر بالخلفاء ضمن ابراز تمایل به آشنایی با تجربیات زیست‌بوم نوآفرینی ایران و عرصه اقتصاد دانش‌بنیان کشور، از توجه دولت جدید الجزایر به توسعه اقتصاد دانش و کسب‌وکارهای کوچک به ویژه شرکت‌های نوآفرین سخن گفت و در این راستا به ایجاد وزارتخانه تخصصی جدید در این خصوص ظرف ۳ سال گذشته خبر داد. بالخلفاء در توصیف زیست‌بوم نوآوری الجزایر، «اَلجریا ونچر» را به عنوان بازوی وزارتخانه تخصصی نوآفرینی و اقتصاد دانش این کشور معرفی نمود. این نهاد که به اختصار «اِی ونچر» نیز خطاب می‌شود، شتاب‌دهنده‌ای است که بستر ارتباط دولت با بخش خصوصی در زمینه تخصصی توسعه زیست‌بوم نوآفرینی و اقتصاد دانش را فراهم نموده و علاوه بر شتابدهی به هدایتگری و رصد نیز اقدام می‌نماید.
بالخلفاء درباره دسته‌بندی فعالیت‌های مورد حمایت وزارت اقتصاد دانش نیز توضیح داد. به گفته وی، دو نوع فعالیت در این خصوص تعریف شده است: نوآفرینان و پروژه‌های نوآورانه. عنوان دوم به پروژه‌هایی اختصاص می‌یابد که رهبران آن‌ها هنوز موفق به تبدیل این پروژه‌ها به یک شرکت و اقدامی در سطح نوآفرینان نشده است، البته این نوع از اقدامات علمی هم از حمایت‌های خوبی شبیه به استارتاپ‌ها بهره‌مند می‌شوند. صندوق نوآفرین الجزایر نیز دیگر نهاد فعال در زیست‌بوم الجزایر است که بالخلفاء در خصوص آن توضیح داد. این نهاد که با همکاری وزارت اقتصاد دانش و شش بانک خصوصی الجزایر ایجاد شده، تنها بر سرمایه‌گذاری روی نوآفرین‌ها تمرکز می‌نماید. وی همچنین درباره فعالیت‌های وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی الجزایر سخن گفت. وی از اجرای یک برنامه جدید با عمر تقریبا یک ساله توسط این وزارت‌خانه خبر داد که مطابق آن، حمایت‌هایی از دانش‌آموختگان برای تبدیل ایده‌های خود به یک نوآفرین، پروژه نوآورانه و یا حق ثبت اختراع[۵] صورت می‌گیرد. به اذعان وی، نتیجه این برنامه یکساله حمایت از ۴ نوآفرین تخصصی در حوزه فناوری‌های پیشرفته و در همکاری  با برخی از نهادهای مربوطه دیگر بوده است.
مراد بالخلفاء همچنین از برنامه‌های موفق همکاری آموزشی با شرکت‌ها، برگزاری رقابت‌ها و سرمایه‌گزاری‌ای خبر داد که به نتایجی رضایت‌بخش منتج شده است. در پایان بالخلفاء همچنین به رشد الجزایر در رده‌بندی زیست‌بوم‌های نوآفرینی جهان و اتخاذ رتبه ۴۰۰ در این رده‌بندی اشاره نمود.در بخش پایانی نشست، امیرحسین اسماعیلی نیز به نمایندگی از اندیشکده حرف توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این اندیشکده ارائه داد. وی به ضرورت تقویت ارتباط دو کشور و تسهیل روابط جهت تقویت این همکاری‌ها اشاره نمود. اسماعیلی همچنین به فعالیت اندیشکده حرف در زمینه صنایع خلاق به عنوان یکی از عرصه‌های نوآفرینی اشاره نمود. این نشست با بازدید دکتر بالخلفاء از فضای دانشگاه و بدرقه ایشان توسط اعضای پژوهشکده پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *