اعلامیه بارسلونا در مورد صنایع فرهنگی و خلاق

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

اعلامیه بارسلونا در مورد صنایع فرهنگی و خلاق را می‌توان به عنوان یک چارچوب سیاستی معرفی کرد که از زمان ریاست اسپانیا بر شورای اتحادیه اروپا آغاز شده است. هدف این سند راهبردی افزایش حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق با توجه به مشارکت­‌های اجتماعی و اقتصادی در اروپا است. در این اعلامیه بر اهمیت صنایع فرهنگی و خلاق در هدایت نوآوری، دستیابی به ابزارهای زیست سبز، تضمین سلامت شهروندان، بهبود زندگی شهری و پرورش حس تعلق به اروپا برای همه تاکید شده­‌است. این سند اجرایی براساس نتایج اصلی رویداد «صنایع فرهنگی و خلاق، شهرها و شهروندان حامی توسعه پایدار و رفاه» که ۱۱ تا ۱۳ جولای ۲۰۲۳ در بارسلونا برگزار شد، تدوین شده‌­است. در این گزارش تعهدی ۱۰ ماده­ای برای صنایع فرهنگی و خلاق جهت تقویت همکاری در مقیاس اروپایی پیشنهاد شده­‌است. این تعهدات شامل فعالیت در جهت ارزش‌­های مشترک، ترویج صنایع، کمک به تحلیل و درک بهتر صنایع، حمایت از ایجاد ابزارهای خاص، و کشف ارتباطات میان اصطلاحات فرهنگی و علم است.

۱۰ ماده برای تعهد و تقویت همکاری میان صنایع فرهنگی و خلاق اروپا

۱. ایجاد ارزش­‌های مشترک در صنایع فرهنگی و خلاق، ترویج همکاری با وجود تفاوت­‌ها در اندازه، پیشینه، یا منشا شرکت‌ها، مراکز و یا موسسات.

۲. استفاده از فرصت‌هایی که شبکه‌سازی و همکاری را تسهیل می‌کنند، حمایت از پایداری طولانی مدت یک پلتفرم اروپایی برای همکاری بین CCI‌ها.

۳. پیوستن نیروها برای ترویج صنایع فرهنگی و خلاق در مقیاس اروپایی، همکاری با یکدیگر برای افزایش آگاهی و افزایش دیده شدن این صنایع.

۴. کمک به توسعه روش‌های بهتر برای تجزیه و تحلیل CCIها و بهبود درک تاثیرات اقتصادی و اجتماعی آن‌ها.

۵. ارائه شواهد قوی‌­تر در مورد تاثیرات اقتصادی و اجتماعی CCI‌ها که امکان تدوین سیاست‌هایی را فراهم می‌کند؛ این چنین می‌توانند از نقاط قوت این صنایع استفاده کنند.

۶. ایجاد ابزارهای خاص برای حمایت از CCI‌ها، حمایت از سیاست‌ها و ابتکاراتی که حمایت مالی و غیرمالی در این بخش فراهم می‌کند.

۷. کمک به درک بهتر روندها و جغرافیای نیروی کار فرهنگی و اقتصاد خلاق، افزایش دانش در مورد پویایی صنعت.

۸. مشارکت در استراتژی‌های محلی، ملی و اروپایی در جهت ارتقا مهارت‌های مورد نیاز برای CCI‌ها، تقویت توسعه نیروی کار ماهر در این بخش.

۹. تعهد به ایجاد فرصت‌های برابر و ترویج تنوع در صنایع فرهنگی و خلاق.

۱۰. کشف ارتباطات نوآورانه بین اصطلاحات فرهنگی و علم، تشویق همکاری‌های بین رشته‌­ای و تلفیق فعالیت‌های هنری و علمی.

۷۵ سال فعالیت‌های فرهنگی

مفهوم صنایع فرهنگی و صنایع خلاق در ابتدا جدا بود، اما در سال ۱۹۴۸ ایده صنایع فرهنگی و خلاق به هم پیوسته پدید آمد. این صنایع به‌طور قابل توجهی به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی، جهانی شدن و اهمیت فزاینده رسانه‌­ها تکامل یافته­‌اند. در سال­‌های اخیر، خلاقیت به یک اصل کلیدی در سیاست­گذاری‌­های مرتبط با هنرهای کاربردی، سرمایه فکری و ایجاد شغل تبدیل شده است. اتحادیه اروپا در حال حاضر هم فرهنگ و هم خلاقیت را در سیاست‌های خود لحاظ می‌کند، از جمله ابتکارات آن در بخش‌های مختلف مانند تئاتر، صنعت سمعی و بصری، هنرهای تجسمی، موسیقی، نشر و معماری است.

صنایع فرهنگی و خلاق: بخش کلیدی نوآوری برای رشد اجتماعی و اقتصادی

صنایع فرهنگی و خلاق بخش مهمی از اقتصاد اروپا را تشکیل می‌دهند. آن‌ها شغل و درآمد ایجاد می‌کنند، نوآوری را ترویج می‌دهند و ارتباطات قوی با بخش‌های  دیگر صنایع دارند. در اتحادیه اروپا، CCI ها ۸.۷ میلیون نفر را استخدام می‌کنند و شامل ۱.۲ میلیون شرکت هستند که آن ها را به یک عامل مهم در نیروی کار تبدیل می­‌کند. آن‌ها همچنین با تولید محصولات، خدمات و ایده‌های جدید برای فعالیت‌های مختلف، نقش مهمی در سطح شهری، محلی و منطقه‌­ای ایفا می‌کنند. CCIها به عنوان یک جز حیاتی از سیستم نوآوری شناخته می‌شوند و خلاقیت متقابل را در بخش‌های مختلف تقویت می‌کنند. علاوه بر تاثیر اقتصادی، CCIها اثرات اجتماعی قابل توجهی از طریق غنی‌سازی زندگی، ترویج انسجام اجتماعی و فرهنگی، و پرورش حس تعلق دارند. از آنجا که اهمیت CCIها به رسمیت شناخته شده است، سیاست‌های حمایت از آن‌ها افزایش یافته است و اتحادیه اروپا بودجه تحقیقات، نوآوری، آموزش و تولید فرهنگی را تامین می‌کند. علاوه بر این، شرکت‌های بزرگ در این بخش بیشتر روی نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کنند. سیاست‌گذاران اکنون CCIها را یک بخش صنعتی استراتژیک در اروپا می‌دانند که برای رونق آینده حیاتی است.

اتحادیه اروپا و نقش شهر بارسلونا

اتحادیه اروپا

کمیسیون‌­ها اتحادیه اروپا اولویت‌های متعددی را برای سیاست فرهنگی تعریف کرده است، از جمله تمرکز آن­ها ترویج شیوه زندگی اروپایی و تلاش برای دموکراسی اروپایی می­‌باشد. صنایع فرهنگی و خلاق (CCIs) در پرداختن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد مهم تلقی می‌شوند. CCIها می‌توانند با ایجاد راهکارهایی زندگی در منطقه اروپا را با محیط زیست تطبیق داده و به  توافق سبز اروپایی کمک کنند. دستور کار جدید اتحادیه برای فرهنگ و صنایع خلاق بر ابعاد اجتماعی، اقتصادی و خارجی با هدف برجسته کردن سهم مثبت فرهنگ در جامعه، اقتصاد و روابط بین الملل اروپا تمرکز دارد.

برای دانلود این یادداشت اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *