معرفی کتاب «کسب و کار صادرات موسیقی»

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

نوشتار حاضر با هدف ارائه تصویری اجمالی و روشن از کتاب « کسب‌وکار صادرات موسیقی» در سه بخش اطلاعات کتاب‌شناسی، معرفی کتاب و کلیدواژه‌ها و عبارات اصلی کتاب بر مبنای فصول آن نگارش شده است که در ادامه قابل ملاحظه است.

معرفی کتاب

کتاب «کسب‌وکار صادرات موسیقی» به بررسی عملکرد این صنعت در وضعیت پرنوسان برآمده از تغییرات در فناوری‌ها، بازارها، سیاست‌های دولت‌ها و اخیرا همه‌گیری کووید ۱۹ می‌پردازد. این کتاب توسط چهار نویسنده با بسترهای تخصصی گوناگون علمی- دانشگاهی، آهنگسازی، تهیه‌کنندگی و پژوهشگری در صنعت موسیقی نگارش شده است. مقصود اولیه در تجزیه و تحلیل توانمندی سازمان‌ها برای اتصال به بازارهای بین‌المللی موسیقی، ارزیابی روندهای جهانی در مدل‌های کسب‌وکار از جمله جریان‌ها و سیاست‌های صادرات ملی بوده است. نویسندگان در این کتاب با استفاده از مطالعات موردی برای برجسته‌سازی ارزش‌آفرینی فرهنگی و اقتصادی در زنجیره ارزش جهانی، مصاحبه‌های تخصصی و عمیق با صاحبان صنایع از جمله نوازندگان، مدیران، شرکت‌های ضبط موسیقی، سهامداران دولتی و… ترتیب دادند.
کتاب کسب‌وکار صادرات موسیقی با ارائه بینش‌های مبتنی بر توسعه صادرات صنعت موسیقی، ارزیابی مجدد این صنعت جهانی را در مختصات صنایع فرهنگی و خلاق در دستور کار خود قرار داده است. این کتاب در نوع خود از آن جهت که ارتباطی وثیق بین صنعت موسیقی، سیاست‌های فرهنگی، اقتصاد ملی و دولت فراهم می‌کند، منبع منحصر به فرد و ارزشمندی برای محققان و متخصصین علاقه‌مند به این حوزه محسوب می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد زمان نگارش کتاب، مصادف با راه‌اندازی نسخه آزمایشی پروژه Global Music Match بود که با هدف تحلیل اثرات کووید ۱۹ بر صنعت موسیقی آغاز به کار کرد. ۹۶ هنرمند از ۱۴ کشور برای اولین بار گرد هم آمدند تا از طریق رسانه‌های اجتماعی، حیطه فعالیت موسیقایی خود را به علاقه‌مندان معرفی کنند. این مهم، خود برآیندی از وجود بخش صادرات در صنعت موسیقی است که اتصال و همکاری‌های بین‌المللی و همزمان توسعه مهارت‌های جدید برای حرکت در یک محیط دیجیتال را رقم زده است. از آنجایی که کشورها به واسطه شیوع بیماری کرونا مرزهای خود را بستند و صنعت موسیقی زنده یک شبه متوقف شد، نیاز به همکاری طرح‌های صادراتی بیش از گذشته احساس می‌شد. در یک دهه‌ اخیر، نهادهای فعال در صنعت موسیقی برای ارائه برنامه‌های آموزشی بازار و بسترسازی فرصت‌های شبکه صادراتی در رویدادهای بین‌المللی مانند SXSW، The Great Escape، AMERICANAFEST وFolk Alliance International شرکت کردند. می‌توان گفت حضور در رویدادهای بین‌المللی بازار موسیقی، محرک اصلی در تضمین فرصت‌های شغلی برای هنرمندان این عرصه و تسهیل‌کننده ارتباط بین سازمان‌های فعال در صادرات موسیقی به شمار می‌رفت. از این رو، کتاب حاضر با رصد این تحولات روز به تشریح و تبیین صادرات و تجارت موسیقی ساخته و پرداخته است.
نویسندگان کتاب اذعان می‌کنند، اهمیت صادرات موسیقی و مباحث مربوط به کسب‌وکار این حوزه تا پیش از این، به طور قابل توجه و بارزی مورد بررسی و سنجش قرار نگرفته بود. علی‌رغم وجود تفاوت‌های ساختار حاکمیتی، بودجه و منابع مالی در کشورهای مورد بررسی در این کتاب، نویسندگان این واقعیت را که ابتکارات نسبتا مشابهی در بحث راهبردهای صادرات موسیقی در این کشورها جاری است، تأیید می‌کنند. یکی از فصول کتاب به مطالعه موردی صادرات موسیقی در کشور استرالیا و مرور اقدامات شورای تحقیقات استرالیا (ARC) اختصاص یافته است و حکایت از آن دارد که فعالیت‌های تخصصی صادراتی موسیقی و ایجاد چارچوبی برای رشد مستمر این بخش حیاتی، تحولات عظیمی در صنعت موسیقی دیجیتال در جهان پساکرونایی رقم زده است.
در پایان این بخش باید این موضوع را مطمح نظر قرار داد که صادرات موسیقی به طور قابل توجهی بر اصل افزایش ظرفیت بازگشت اقتصادی با تمرکز بر فناوری‌های موسیقی، توسعه فعالیت هنرمندان از طریق حمایت از موقعیت‌های کارآفرینی و تقویت سیاست‌های موسیقایی استوار است و فرصت بی‌بدیلی برای توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورها فراهم می‌کند. کتاب «کسب‌وکار صادرات موسیقی» با تکیه بر پشتوانه قوی علمی-تحقیقاتی و با روش تجربی در یک پیوستار مشخص، طیف متنوعی از مفاهیم هم‌پیوند با این عرصه اعم از اقتصاد فرهنگ، صنایع خلاق، اقتصاد خلاق، فناوری موسیقی و… را تفهیم کرده است؛ به‌گونه‌ای که مبانی اقتصادی موسیقی، مباحث تجاری و الگوهای کسب‌و‌کار این صنعت در بخش‌های بعدی در تناظر و نسبت با بخش‌های ابتدایی، قوام یافته‌اند.
جهت دانلود گزارش، لطفا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *