معرفی مقاله برندسازی در صنایع خلاق (مورد مطالعه: صنعت مد لباس ایران)

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقاله «برندسازی در صنایع خلاق (مورد مطالعه: صنعت مد لباس ایران)» در سال ۱۴۰۱ به نویسندگی خانی و همکاران در فصلنامه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران منتشر شد. هدف اساسی از انجام این پژوهش، ارائه مدلی منسجم در زمینه برندسازی مدل لباس کشور بوده که محققان به منظور رسیدن به این هدف، پاسخگویی به سه سوال زیر را مد نظر قرار داده­‌اند. این سوالات عبارتند از:

  • چالش‌­های برندسازی مد لباس در داخل ایران چیست؟
  • فرآیند برندسازی در مد لباس در کشور از چه گام‌­ها و مراحلی تشکیل شده است؟
  • برندسازی در حوزه مد لباس چه تمایزی با سایر صنایع دارد؟

جهت انجام این تحقیق و پاسخگویی به سوالات مطرح شده، با استفاده از روش تئوری داده­‌بنیاد چندگانه، ادبیات و تئوری‌­های موجود و همچنین مصاحبه­‌های نیمه­‌ساختاریافته با متخصصان و کارشناسان این صنعت، مدلی منسجم در زمینه برندسازی مدل لباس کشور ارائه شد. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان و متخصصان برندسازی مد لباس در تهران و روش نمونه­‌گیری نیز قضاوتی بوده که در آن دو شرط دانش و تجربه برندسازی در حوزه مد لباس مدنظر قرار گرفته است. محققان در این مطالعه از طریق مصاحبه با ۱۴خبره و کارشناس در حوزه برندسازی مد لباس، به اشباع نظری در موضوع مراحل و جزئیات برندسازی مد لباس رسیده و نتایج مصاحبه­‌های آن‌ها از طریق مکس کیودا[۱] تحلیل و بررسی شده است.

به منظور ارائه یافته‌­های تحقیق، با تحلیل کدهای مصاحبه با ۱۴ کارشناس و متخصص حوزه برندسازی مد لباس، حدود ۷۴۴ کد، ۲۵۶ مفهوم، ۱۰ مقوله و در نهایت سه مرحله کلان در برندسازی مدل لباس استخراج شد. محققین، تحلیل­‌ها را به صورت مرحله‌­ای و پشت سرهم ارائه نموده‌­اند. برندسازی در محصولات مد لباس در سه مرحله کلی پیش‌­برندسازی، برندسازی و پس برندسازی است که خود در قالب هشت مرحله اصلی طرح­‌ریزی شده است که عبارتند از:

  • الزاامات برندسازی
  • فرصت­‌های برندسازی مد لباس
  • چالش‌­های برندسازی مد لباس
  • هویت برند
  • جایگاه­‌یابی برند
  • ابزارهای بازاریابی
  • ارزیابی برند
  • رشد، توسعه و جایگاه‌­یابی مجدد برند

نتیجه‌­گیری این مطالعه حاکی از آن است که برندسازی در حوزه مد لباس با توجه به ماهیت طراح محور بودن و خلاق بودن، با برندسازی سایر صنایع تفاوت اساسی دارد. از سوی دیگر، مقررات و محدودیت‌­های قانونی در این حوزه، فضای برندسازی صنعت مد لباس را متفاوت­‌تر از سایر صنایع می­کند. علاوه بر این، بر اساس نتایج تحقیق، مشخص شد که برندسازی در صنعت مد لباس دارای چالش‌­ها و مشکلات زیادی است که نیازمند توجه و پیگیری از طرف شرکت­‌های تولیدکننده لباس، متخصصان و مشاوران بازاریابی و برندسازی و سازمان­‌های فعال در زمینه مد لباس، دولت و بخش قانون­گذاری و… است. برندسازی در صنعت مد لباس بـه خاطر طراح محور بودن و به دلیل قرارگرفتن در زیرمجموعه صنایع خلاق، متفاوت­‌تر از برندسازی در سایر صنایع است که باید به این تفاوت‌ها توجه شود؛ چون طراح و خلاقیت طراح و بحث‌های مربوط به سبک در برندسازی مد لباس، باید به این موضوعات توجه ویژه‌­ا­ی داشته باشند. از طرفی با توجه به اینکه مد لباس یک رسانه فرهنگی اسـت، قانونگذاران و نهادهای دولتی مرتبط نیز قوانین و دستورالعمل‌های مختلفی را برای شرکت‌های تولیدکننده وضع کرده‌­اند که این شرکت‌ها نیز باید در چارچوب قوانین و مقررات اتخاذ شده توسط این سازمان‌ها به تولید، ترویج و برندسازی محصولات خود بپردازند.

در نهایت به محدودیت­‌های پژوهش اشاره شد. از جمله محدودیت‌­های ذکر شده این بود که محققان با بررسی نظرات افراد متخصص در حوزه برندسازی و آشنا به مفاهیم این حوزه سعی در ارائه مدل برندسازی در صنعت مد لباس نمودند؛ اما با توجه به اینکه زنجیره تولید لباس بسیار پیچیده و بازیگران مهمی در آن نقش دارند، به نظر می‌­رسد جهت انجام تحقیق دقیق و جامع‌­تر، باید از همه حوزه­‌های قانون­گذاری و دولت، افراد فعال در زمینه صنعت نساجی، متخصصین بازاریابی و برندسازی، متخصصان و افراد با تجربه در تولید لباس، طراحان و صاحبان سبک، عکاسان و گرافیست­کاران در کنار هم و با هم، به ارائه مدلی جامع در حوزه برندسازی مد لباس کمک کنند.

برای دانلود نسخه کامل گزارش اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *