معرفی مقاله هوش مصنوعی در صنایع خلاق

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقاله هوش مصنوعی در صنایع خلاق توسط انانتراسیریچای و بول نگاشته و در سال ۲۰۲۱ در Springer nature  به صورت آنلاین منتشر شده است. این مقاله در پنج بخش، نحوه استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های آن را در برنامه­‌های کاربردی مرتبط با صنایع خلاق مورد بررسی قرار می‌دهد.

نویسندگان در بخش اول این مقاله بین استفاده از هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشین به عنوان یک ابزار خلاقانه و ظرفیت آن به عنوان یک خالق تفاوت قائل می­‌شوند و پیش‌­بینی آن‌ها این است که در آینده نزدیک، هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشین به طور گسترده‌­تری به عنوان یک ابزار یا دستیار مشارکتی برای خلاقیت، حمایت از کسب، تولید، توزیع، تحویل و تعامل‌پذیری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین، ظرفیت هوش مصنوعی (یا توسعه‌­دهندگان آن) نیز برای کسب برتری در حوزه­ خلاقیت، در رقابت با خلاقیت­‌های انسانی بر اساس فناوری­‌های معاصر محدود است.

در بخش دوم این مقاله، مقدمه‌ای بر هوش مصنوعی بیان شده است که در آن انواع مختلف هوش مصنوعی به صورت جزء به جزء و با ذکر نمونه مورد بررسی قرار گرفته­‌اند. این بخش­‌ها متشکل از موارد زیر است: ۱- یادگیری ماشین، نورون­‌ها و شبکه­‌های عصبی مصنوعی ۲- مقدمه­‌ای بر شبکه‌­های عصبی مبتنی بر یادگیری عمیق و ۳- فناوری‌های فعلی هوش مصنوعی.

بخش سوم این مقاله به هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنایع خلاق اشاره می­‌کند­. این کاربردها در جداولی به صورت مجزا و با ذکر نوع تکنولوژی دسته‌­بندی شده‌­اند. از جمله­ این کاربردها می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تولید محتوا (تولید فیلم و فیلمنامه‌نویسی، روزنامه‌­نگاری و تولید متن، تولید موسیقی، تولید عکس، پویانمایی، واقعیت مجازی، برساخت عمیق)

۲- تحلیل اطلاعات و داده­‌ها (طبقه‌­بندی متن، تبلیغات و تحلیل فیلم، تحلیل محتوا، دستیاران هوشمند، سیستم‌‌­های بازیابی)

۳- پیش‌­پردازش و بهبود محتوا (بهبود وضوح تصویر و رنگ در رسانه، شفاف­‌سازی تصاویر، حذف صدای زائد از تصاویر، ترمیم تصاویر آسیب­‌دیده، جلوه­‌های ویژه­ بصری)

۴- استخراج اطلاعات و پردازش آن (جداسازی، شناخت، آشکارسازی اهداف، دنبال کردن)

۵- فشرده‌‌‌سازی اطلاعات

در بخش چهارم این مقاله چالش­‌های پیش­ روی هوش مصنوعی در صنایع خلاق در قالب مسائل اخلاقی و تأثیرات آن بر آینده این فناوری، نقش انسان در حلقه­ هوش مصنوعی و مسائل و عوامل تاثیرگذار بر آینده­ فناوری هوش مصنوعی مورد بحث و بررسی قرار می­‌گیرد.

در نهایت در بخش پنجم و بر اساس نتیجه­‌گیری این مقاله مشخص می‌­شود­ که هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشین، در طیف وسیعی از برنامه­‌های کاربردی خلاقانه پیشرفت کرده است. علاوه برآن، این مفهوم حاصل می‌­شود که در زمینه صنایع خلاق، حداکثر بهره‌برداری از هوش مصنوعی در جایی حاصل خواهد شد که تمرکز آن بر انسان‌محوری باشد؛ یعنی جایی که به جای جایگزینی خلاقیت انسان، بر اساس تقویت آن طراحی شده است.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *