معرفی کتاب نوآوری تحول‌آفرین در صنایع فرهنگی و خلاق

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

کتاب «نوآوری تحول آفرین در صنایع فرهنگی و خلاق» به نویسندگی ریپل و دیگران در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار در انتشارات راتلج چاپ شده است. نویسندگان در این کتاب، به بررسی اینکه چگونه نوآوری در محصولات/خدمات، فناوری، فرآیندها/سیستم‌­ها و الگوهای کسب‌­وکار چشم اندازهای رقابتی دنیای هنر را مختل کرده است، می‌­پردازند.

کتاب در شش فصل کلی تنظیم شده است: در فصل اول که «مقدمه‌ای بر نوآوری تحول‌آفرین در صنایع خلاق و فرهنگی»، نام دارد، با گروه­‌بندی صنایع فرهنگی و خلاق در سه شاخه عمده (رسانه‌های دیجیتالی، محصولات فیزیکی و ارائه­‌دهندگان تجربه زودگذر) و بیان مثال‌هایی از انواع متفاوت نوآوری در این صنایع، به چگونگی ظهور و توسعه نوآوری­‌های تحول­‌آفرین، منابع آن‌ها، عوامل موثر بر موفقیت آن‌ها و بازیگران اصلی این فرآیند اشاره شد.

در فصل دوم کتاب، بعد از شرح چالش­‌های اساسی و عوامل موفقیت در صنایع فرهنگی و خلاق، به تعریف سه شاخه عمده از صنایع فرهنگی و خلاق بر اساس ویژگی‌­هایی که آن‌ها را از دیگر انواع این صنعت متمایز می‌­کند، پرداخته شد.

فصل سوم کتاب به نوآوری­‌های تحول­‌آفرین در رسانه‌های دیجیتالی (تبلیغات، فیلم، عکاسی، انتشارت، موسیقی ضبط شده و بازی‌­های ویدیویی) اشاره می‌کند که بیش از شاخه­ های دیگر تحت تأثیر نوآوری­‌های تحول ­آفرین بوده است. نوآوری ­ها در این صنایع شامل نوآوری­‌هایی در محتوا (مانند قالب­ های جدید آهنگ، فیلم، بازی، داستان)، هنرمندان یا ژانرهای جدید، فناوری‌های جدید برای تولید محتوا مانند دوربین‌های دیجیتال و همچنین اشکال جدید محتوا برای بازی­‌های آنلاین است.

فصل چهارم این کتاب بر نوآوری­‌های تحولات آفرین در محصولات فیزیکی متمرکز شده است. در این فصل آن دسته از صنایع فرهنگی و خلاقی که محصولات فیزیکی از جمله اثاثیه و مبلمان را تولید می‌­کنند، مورد بحث قرار گرفته‌­اند.

در فصل پنجم این کتاب به نوآوری ­های تحول­‌آفرین در ارائه­ دهندگان تجربیات زودگذر به عنوان سومین شاخه از صنایع فرهنگی و خلاق پرداخته شد. ارائه‌­دهندگان تجربه زودگذر، سازمان‌هایی هستند که محصولات آن‌ها تقریبآ به طور کامل بر ارائه­ ی تجربه‌­ای محدود به مصرف‌­کننده متمرکز شده‌­اند و بدون مصرف‌کننده هیچ محصولی وجود نخواهد داشت. شاخه سوم از صنایع فرهنگی و خلاق شامل موزه‌­ها، گالری‌­های هنری، جشنواره‌­ها، موسیقی زنده و هنرهای نمایشی است.

در نهایت در فصل آخر کتاب، نوآوری در دنیای پس از کووید ۱۹ مورد بحث قرار گرفت. مطابق پیش‌­بینی نویسندگان در این فصل تغییراتی که قبلا توسط واکنش صنایع فرهنگی و خلاق نسبت به همه­‌گیری کووید برانگیخته شده‌­اند، با تغییر ابزار تولید و توزیع، شیوه تجربه و تعامل همه­‌ی ما را با صنایع فرهنگی و خلاق تغییر خواهند داد.

به طور کلی، این کتاب که توسط ابزارهای مفهومی، تقویت شده و مملو از نمونه­‌های صنعتی است، منبعی ایده‌­آل برای دانشجویان و متخصصان است تا دریابند که چگونه نوآوری برای تغییر عملکرد صنایع خلاق و فرهنگی در دوره‌­­ای از تغییرات سریع فناورانه و چالش‌­های بی­‌سابقه اجتماعی می‌تواند ابزاری سازنده باشد.

برای دانلود این معرفی کتاب اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *