معرفی گزارش «نگاهی به اقتصاد خلاق ۲۰۲۲»

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

این گزارش تحت عنوان «نگاهی به اقتصاد خلاق» در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. در مقدمه آن به مفهوم خلاقیت و اقتصاد خلاق و تفاوت بین این دو پرداخته شده و این مفاهیم به عنوان مفاهیمی در حال تکامل معرفی شده است. به طور خلاصه می­‌توان گفت تعریف خلاقیت بر تعامل بین ایده‌­ها، خلاقیت انسان، مالکیت معنوی، دانش و فناوری استوار است. در حالیکه اقتصاد خلاق دربرگیرندۀ تمام صنایع متکی بر فعالیت‌­های خلاقانه است.

تعریف اقتصاد خلاق

تعاریف این دو مفهوم بین کشورها و سازمان‌­های بین­‌المللی بسیار متفاوت است. برای مثال، بانک توسعه آمریکا (IDB) اقتصاد خلاق (نارنجی) را به عنوان «گروهی از فعالیت‌ها تعریف می‌کند که از طریق آنها ایده‌ها تبدیل به کالاها و خدمات فرهنگی و خلاقانه می‌شوند که ارزش آن‌ها به واسطۀ حقوق مالکیت معنوی حفظ می‌شود». سازمان جهانی یونسکو بر ابعاد اجتماعی و اقتصادی این مفهوم تمرکز دارد. و سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) بر اهمیت کپی رایت تمرکز می‌­کند و صنایع را بر اساس میزان وابستگی فعالیت­‌های آنها به کپی رایت دسته‌­بندی می­‌کند.

اهمیت اقتصاد خلاق و کمک آن به توسعۀ پایدار

اقتصاد خلاق به طرق مختلف به اهداف توسعه پایدار کمک می‌­کند. به ویژه در خصوص موضوعاتی همچون ریشه­‌کنی فقر، برابری جنسیتی، رشد اقتصادی، صنعت، نوآوری و زیرساخت­‌ها، کاهش نابرابری‌­ها و الگوهای مصرف و تولید. با توجه به اهمیت اقتصاد خلاق، کشورهای مختلف در سراسر جهان استراتژی­‌ها و سیاست­‌های ویژه‌­ای را در این خصوص اعمال کرده‌­اند. اکثر کشورها یک استراتژی یا طرح ملی ویژه­‌ای را برای حمایت و توسعه صنایع خلاق در سطح ملی ایجاد کرده­‌اند. کامبوج، جمهوری آفریقای مرکزی، هندوراس، لتونی و ترینیداد و توباگو کشورهایی بودند که اهمیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اقتصاد خلاق را به سرعت تشخیص دادند. آن‌ها استراتژی­‌ها و برنامه‌­های ملی برای توسعه صنایع خلاق خود را از اواسط دهه ۲۰۰۰ تا اواسط دهه ۲۰۱۰ توسعه دادند. سایر کشورها نیز استراتژی‌­ها و برنامه‌­های خود را در نیمه دوم دهه ۲۰۱۰ توسعه دادند. چندین کشور، بخش‌­های خاصی را به عنوان اولویت تجارت بین‌­المللی خود شناسایی کردند، که برجسته‌­ترین آنها به ترتیب شامل موسیقی، هنرهای سمعی و بصری، مد، بازی‌های ویدئویی، طراحی، هنرهای نمایشی، انیمیشن و صنعت فیلم بود.

بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالاهای خلاقانه

در این بخش از گزارش «نگاهی به اقتصاد خلاق» آمارهای کلی در خصوص کالاها و خدمات خلاقانه ارائه شده است. در مورد کالاها باید گفت اقتصادهای در حال توسعه نسبت به اقتصادهای توسعه یافته، کالاهای خلاقانه بیشتری صادر کرده‌­اند. علاوه بر این گروه کوچکی از اقتصادها بیش از دو سوم صادرات کالاهای خلاقانه را در اختیار دارند. در سال ۲۰۲۰، چین بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاقانه (۱۶۹ میلیارد دلار) و پس از آن آمریکا (۳۲ میلیارد دلار)، ایتالیا (۲۷ میلیارد دلار)، آلمان (۲۶ میلیارد دلار) و هنگ کنگ (۲۴ میلیارد دلار) رتبه‌­های بعدی را به خود اختصاص دادند. عمدۀ صادرات این کالاها نیز به ترتیب شامل جواهرات، محصولات طراحی داخلی، ابزارهای رسانه­‌ای، مد و اسباب­‌بازی بود.

بزرگ‌ترین صادرکنندگان خدمات خلاقانه

کشورهای توسعه‌یافته به طور قابل­ توجهی خدمات خلاقانه­‌تری نیز نسبت به اقتصادهای در حال توسعه صادر کرده‌­اند. در سال ۲۰۲۰، آمریکا و ایرلند به ترتیب با ۲۰۶ و ۱۷۴ میلیارد دلار بزرگترین صادرکنندگان خدمات خلاقانه بودند و رتبه­‌های بعدی به آلمان (۷۵ میلیارد دلار)، چین (۵۹ میلیارد دلار) و بریتانیا (۵۷ میلیارد دلار) اختصاص یافت. عمدۀ صادرات این خدمات نیز به ترتیب شامل خدمات نرم‌­افزاری، تحقیق و توسعه، تبلیغات و تحقیقات بازار، هنرهای سمعی و بصری، اطلاعات، و خدمات تفریحی و میراث فرهنگی بود.

متن کامل این معرفی گزارش را اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *