صنایع خلاق، پیشران مشارکت اجتماعی

خلاقیت مفهوم پربسامدی است که هر چه در جوامع، امکان بروز و ظهور می‌یابد، تاثیرات ژرف و شگرفی را شکل می‌دهد. توجه روز‌افزون جوامع به این مفهوم و نتایج آن، منجر به شکل‌گیری صنایع خلاق شده است. بازیگر مهم این صنایع، طبقه نوظهوری با عنوان طبقه خلاق است که خود را منحصر به هوش و نخبگی علمی نمی‌کند. دست برتر این طبقه، خوب دیدن و توجه به فرصت‌هایی است که دیگران ساده از کنار آن‌ها عبور می‌کنند. حمایت، تسهیل‌گری و در نتیجه رشد صنایع خلاق، می‌تواند موجب گسترش این طبقه و مشارکت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اعضای آن در جامعه شود.

زمانی، یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای کودکی و نوجوانی بسیاری از افراد، نخبه‌ی علمی شدن بود. اما در زمانه‌ی حاضر دیگر این‌طور نیست و با برجسته‌ شدن مفاهیمی هم‌چون «خلاقیت»، نابغه‌های علمی یگانه‌ نماینده‌ی «الگوهای موفق اجتماعی» نیستند. در حال حاضر، احتمالا عضو «طبقه‌ی خلاق» شدن موثرتر از اثبات هوش و نخبگی علمی محسوب می‌شود.

برای مطالعه نسخه کامل یادداشت، لطفا وارد اینجا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر آثار نویسنده