معرفی کتابِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود»

متن

کتابِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود» اثر مشترک دکتر آلیسا پرن و دکتر گرگوری استیرر، در سال ۲۰۲۱ به همت انستیتوی فیلم بریتانیا و در ۲۶۴ صفحه منتشر شده است. آلیسا پرن استاد دپارتمان رادیو، تلویزیون و فیلم و نیز مدیر مشترک مرکز صنایع سرگرمی و رسانه در دانشگاه تگزاس در آستین است. از جمله حیطه‌های پژوهشی مورد علاقه‌ی وی می‌توان به مطالعات صنعت رسانه، مطالعات تلویزیون و تاریخ فیلم و تلویزیون در ایالات متحده اشاره کرد. گرگوری استیرر نیز استادیار مطالعات فیلم در کالج دیکنسون در ایالت پنسیلوانیای ایالات متحده‌ی آمریکاست. علایقِ آموزشی و پژوهشی او نیز شامل ارتباطات، فیلم و تلویزیون، صنایع رسانه، کامیک‌بوک‌ها، بازی‌های ویدئویی، انتشارات چاپی، فرهنگ دیجیتال و حقوق مالکیت معنوی است.

جایگاه تجارت کمیک در اتحاد با هالیوود در میان صنایع سرگرمی

علی‌رغمِ نقش و جایگاه اقتصادی و فرهنگی بی‌بدیل صنعت کمیک، می‌شود گفت این صنعت تا مدت زیادی تحت‌الشعاع صنایع سرگرمی‌ای چون فیلم و انیمیشن قرار داشته است. نویسندگان کتاب ضمن توجه به این مهم، در اثر خود رابطه‌ی به طور روزافزون در حال تکامل و هم‌گرایی بینِ دو صنعت کمیک و هالیوود را از زمان انتشار مردان ایکس، مرد عنکبوتی و اسمال ویل در اوایل دهه ۲۰۰۰ تا صعود به دنیای سینمایی مارول، دنیای دی‌سی و دنیای مردگان تا پایان این دهه را پی می‌گیرند. پرن و استیرر به طور اساسی به دنبال یافتن این پاسخ هستند که، «چرا فیلم‌های ابرقهرمانی متأثر از کمیک‌ها از نظر فرهنگی به نوع غالبِ آثار سینمایی و تلویزیونی در قرن بیست و یکم تبدیل شده‌اند؟» آن‌هم در شرایطی که از لحاظ تاریخی، ذائقه‌سازانِ هالیوود تمایل داشتند با کتاب‌های مصور و سازندگان آن‌ها در مرتبه‌ی پایین‌تری برخورد کنند. هنرمندان و نویسندگان نیز اغلب جزئیات حرفه‌های کمیک خود را حذف می‌کردند تا موقعیت‌هایی جذابی را در هالیوود برای خود تضمین کنند. بنابراین، چرا در قرن بیست و یکم، شاهد ادغام این‌گونه مهمی در سرگرمی‌های اصلی چون کمیک و سینما و تلویزیون هستیم؟
پرن و اشتایرر نشان می‌دهند که چگونه صنعت کتاب‌های مصور آمریکا در طول دو دهه‌ی اول قرن بیست و یکم به عنوان یک تجارت نسبتاً مستقل عمل کرده است که با مشخصه‌هایی چون ساختارهای سازمانی و مدل‌های کسب‌وکار مختص به خود، فرهنگ‌ تولید، و هویت‌های حرفه‌ای مشخص می‌شود. بررسی فراگیر نویسندگان کتاب از صنعت کمیک نه تنها شامل بحث در مورد دو بزرگ مارول و دی‌سی است، بلکه بررسی اکوسیستم صنعت کمیک در معنای فراخ آن را شامل می‌شود.

تلاقی صنعت کمیک آمریکا با هالیوود؛ حفظ هویت مستقل در عصر ادغام

به عبارت بهتر، اثرِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود» به مخاطب خود توضیح می‌دهد که چگونه صنعت کمیک بوک آمریکا طی دو دهه‌ی اخیر توانسته است با دنیای فیلم و تلویزیون این کشور تلاقی کند بدون این‌که لزوماً تمرکز خود را بر تجارتِ منحصر به فرد و فرهنگ خلاقانه‌ای که کمیک‌ها را منحصر به فرد می‌سازد از دست بدهد. به میانجی خواندن این کتاب است که احتمالاً در می‌یابیم که چگونه تجارت کمیک در قرن بیست و یکم از طریق اتحاد خود با هالیوود به خوبی توانست جایگاه حقیقی خود را در میان صنایع سرگرمی بازیابد.

سرفصل های کتاب صنعت کمیک آمریکا و هالیوود

کتاب حاضر شامل شش فصل و یک مقدمه و موخره در آغاز و پایان اثر می‌شود. نویسندگان در فصل نخست، تحول تاریخی ارتباط میان صنعت کمیک و هالیوود را برمی‌رسند. در فصل دوم به اهمیت اقتصادی موضوع مالکیت فکری در کمیک‌بوک‌ها می‌پردازند. فصل سوم به جایگاه نویسندگان و هنرمندان در هالیوود و دنیای کامیک‌بوک‌ها اختصاص یافته است. فصل چهارم ارتباط میان کمیک‌بوک‌ها و کمپانی‌های رسانه‌ای چندمنظوره و بزرگ را ارزیابی می‌کند. فصول پنج و شش نیز به ترتیب به پیوستگی میان ناشران و هالیوود در قرن ۲۱ و موضوع توزیع و پخش کمیک‌ها به صورت دیجیتال پرداخته است.

دانلود گزارش

جهت دانلود نسخه پی دی اف یادداشت اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *