بازار جهانی صنعت موسیقی در سال ۲۰۲۳؛ برمبنای گزارش جهانی فدراسیون بین‌المللی صنعت ضبط (IFPI) در سال ۲۰۲۳

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

در سال ۲۰۲۳، فروش جهانی موسیقی برای نهمین سال متوالی رشد پایدار را تجربه کرد. در این سال درآمد موسیقی در تمام مناطق جغرافیایی و بازارهای موسیقی و تقریباً در تمام فرمت‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. درآمد صنعت موسیقی در این سال، به ۲۸.۶ میلیارد دلار رسید. این رقم بیانگر بالاترین میزان از سال ۱۹۹۹ است. تعداد خریداران حق اشتراک استریم (پخش آنلاین) موسیقی، برای اولین­ بار در تاریخ این صنعت از مرز ۵۰۰ میلیون نفر در جهان گذشت. به گزارش IFPI (فدراسیون بین‌المللی صنعت ضبط) تیلور سوئیفت، خواننده سرشناس آمریکایی، برای چهارمین بار به عنوان پرفروش‌­ترین سال ۲۰۲۳ در صنعت موسیقی شناخته شد. این افتخار پس از آن است که مجله تایم، سوئیفت را به عنوان تاثیرگذارین شخصیت سال ۲۰۲۳ معرفی کرد.

درآمد کلی صنعت موسیقی در سال ۲۰۲۳

درآمد کلی صنعت موسیقی در سال ۲۰۲۳ به رقم بی­سابقه ۲۸.۶ میلیارد دلار رسید. افزایشی حدودا ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته و بالاترین نرخ رشد ثبت‌شده پس از افزایش ۱۸.۵٪ در سال ۲۰۲۱ است. این آمار رو به رشد، نشان­‌دهنده اهمیت روزافزون این صنعت در دنیای امروز است. آمار فروش صنعت موسیقی در سال ۲۰۲۳ بالاترین آمار ثبت شده در این صنعت از سال ۱۹۹۹ است. یعنی زمانی که IFPI برای اولین بار، انواع درآمدها و فروش در صنعت موسیقی در سراسر جهان را تجمیع و اعلام کرد. کمترین میزان اعلام‌شده در این بازه مربوط به سال ۲۰۱۴ است. در این سال بازار صنعت موسیقی با ثبت رقم ۱۳ میلیارد دلار به پایین‌­ترین ارزش خود رسیده بود. قاچاق آثار موسیقی، لو رفتن موسیقی­‌های محبوب این سال پیش از انتشار رسمی و کاهش فروش‌ فیزیکی از مهم‌ترین دلایل افت بازار موسیقی در این سال بود.

برای مطالعه متن کامل یادداشت، لطفا به اینجا، مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *