زیست‌بوم صنایع خلاق و نوآوری زیر یک سقف

نویسنده وبلاگ
نویسنده وبلاگ

مقدمه

سینوتکس، نام رویدادی فناورانه است که در کنار دوازدهمین نمایشگاه بین­‌المللی فناوری و نوآوری اینوتکس و توسط ستاد توسعه فناوری­‌های نرم و هویت­‌ساز برگزار شد. این رویداد در تاریخ ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت، محلی برای گردهمایی و معرفی فعالیت­ خانه­‌های خلاق و کسب­‌وکارهای فرهنگ­‌بنیان بود.

دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ اردیبهشت در پارک فناوری پردیس برگزار شد. اولین دوره­‌ی برگزاری این رویداد بین­‌المللی در اسفند سال ۱۳۹۰بود و هم­‌اکنون تبدیل به بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور شده و هر ساله میزبان بیش از ۷۰ هزار مخاطب از سراسر جهان به صورت حضوری و مجازی است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، از جمله حامیان این نمایشگاه هستند و هدف از برگزاری آن شبکه­‌سازی، توانمندسازی کارآفرینان، تامین مالی و… است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نمایشگاه امسال در قیاس با ادوار پیشین، برگزاری اولین دوره جشنواره معرفی و تجلیل از تأثیرگذارترین نهادهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با عنوان “فینوتکس” و  ایجاد بستری برای معرفی فناوری­‌های فرهنگی و نرم، شرکت­‌ها و خانه‌­های خلاق و نوآوری در نمایشگاهی تحت عنوان «سینوتکس» (CINOTEX) بود.

خانه­‌های خلاق و نوآوری، زیرساختی برای حمایت از ایده­‌های جدید و کسب­‌وکارهای نوپا، با محتوای اجتماعی، خلاق و فرهنگی هستند که در راستای تقویت اقتصاد خلاق شکل گرفته و فعالیت می­‌کنند. در نمایشگاه سینوتکس ۱۴۰۲ بیش از ۴۰ مجموعه و شرکت حضور داشتند که به ارائه فعالیت­‌های خود در حوزه فرهنگ پرداختند.

نظر غرفه داران

در مسیر بازدید از نمایشگاه سینوتکس با برخی گفت‌وگو شد. یکی از آن‌ها غرفه «خانه خلاق و نوآوری ایلسا» بود که در حوزه سبک زندگی فعالیت می­‌کند. این مجموعه شامل ۱۶ استارتاپ در حوزه­‌های مختلف فرهنگی از جمله اسباب‌بازی،‌ بازاریابی و فروش و… است. مرچندازینگ کاراکتر یکی از فعالیت­‌هایی است که ذیل خانه خلاق ایلسا انجام می‌­شود. بازارپردازی یا مرچندایزینگ طیفی از فعالیت‌های بازاریابی است که در محل فروش (نقطه فروش)، انجام شده و هدف آن، فروش هرچه بیشتر و بهتر دیده‌شدن یک محصول است.

غرفه‌دار ایلسا در صحبت‌های خود از صداوسیما به‌عنوان یکی از بزرگترین دارندگان کاراکترهای گوناگون (مثل جناب خان) نام برد، اما از عدم همکاری این نهاد در صدور مجوز برای بهره‌گیری و مرچندایزینگ این کاراکترها انتقاد کرد. او گفت: «مارول»(Marvel)، سالانه سود هنگفتی از کاراکتری مثل باب اسفنجی کسب می‌کند. مبلغی که بیش از صادرات نفت ایران است. او گردش درآمدی مرچندایزینگ را بالا دانست و همین مسئله را دلیل عدم همکاری صداوسیما معرفی کرد.

غرفه دیگر متعلق به صندوق پژوهش فناوری نوآوری اجتماعی بود که بر روی سه شرکت «شیروونی»، «میگ میگ» و «ایزاین» سرمایه‌گذاری کرده‌ است. به گفته غرفه‌دار این مجموعه، شیروونی در حوزه خرید متری خانه فعالیت می‌کند؛ طوری که بتوان با هر مقدار پول صاحب خانه شد. این پلتفرم برای کارآمدسازی پول‌های خردی است که ظاهرا نمی‌توان با آن‌ها کاری انجام داد.

دیگری، شرکت نگاره خانه فردا است که با نام  تجاری «ایزاین» خدمات نوینی در زمینه فرش و سایر لوازم منزل ارائه می‌دهد. امکان تست محصولات به صورت مجازی، امکان طراحی فرش دلخواه، امکان سفارش فرش در سایز دلخواه و اشکال مختلف، برخی از خدمات این مجموعه هستند.

این مجموعه مدعی است که پلتفرم ایزاین اولین سامانه شخصی‌سازی طرح فرش در جهان است که به عنوان یک فروشگاه آنلاین این قابلیت را به مشتری می‌دهد که رنگ و طرح هر لایه از فرش مورد نظر خود را با سلیقه شخصی تغییر دهد. ایزاین با به کارگیری تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) امکان مشاهده و تست محصولات در فضای مورد نظر را به خریدار می‌دهد.

«خانه خلاق و نوآوری صدرامهر» که خدماتی در زمینه منتورینگ، شتاب‌دهی و خدمات فضای کار اشتراکی ارائه می‌دهد نیز در این نمایشگاه غرفه داشت. از شرکت‌های زیر مجموعه این خانه خلاق که در نمایشگاه امسال هم حاضر بودند می‌توان به «لیپا» و «آرشوتک» اشاره کرد. مجموعه لیپا، نرم­‌افزاری در حوزه حفاظت از محتوای آموزشی طراحی کرده است. این نرم‌­افزار برای کسانی که کتاب یا هر محتوای آموزشی ارزشمند دیگری ارائه می­‌کنند، کارایی دارد؛ به این صورت که محتوا را غیرقابل کپی می‌سازد. حتی اگر از صفحه فیلمبرداری شود قابلیت رهگیری و پیگیری قانونی وجود دارد.

مجموعه آرشوتک در زمینه ژنتیک فعالیت دارد. با استفاده از بزاق دهان مشخصات ژنتیکی افراد را تعیین می‌کند. داده‌های به دست آمده، حتی نوع بیماری‌هایی که بدن فرد در برابر آن‌ها ضعیف است را مشخص می‌کند. مشخص می‌شود که آیا شخص، مستعد استرس و خشم هست یا خیر و بسته به نتیجه، مشاوره‌های لازم داده می‌شود. این مجموعه در سطح مدارس پایه فعالیت دارد تا از سنین  کودکی بتوان مشکلات را تشخیص داد و برای آن‌ها چاره اندیشید.

غرفه بعدی «خانه خلاق و نوآوری همارا» بود. تمرکز این مجموعه بر آموزش و منتورینگ در حوزه انیمیشن و موشن گرافیک از سنین نوجوانی است. به گفته متصدی این غرفه، هنرجویان، ظرف مدت یک تا دو سال، دوره دیده و آماده فعالیت در بازار و تولید محتواهای حرفه‌ای تجاری می‌شوند. انجام پروژه‌های تولیدی انیمیشن (از جمله انیمیشن افتتاحیه اینوتکس امسال) از دیگر فعالیت­‌های ارائه شده­‌ی این مجموعه است.

در نمایشگاه سینوتکس، دانش­‌آموزان نیز صاحب غرفه بودند و در برخی غرفه‌ها، برنامه‌های آموزنده و سرگرم‌کننده‌ای برای این رده سنی در نظر گرفته شده بود.

در یکی از این غرفه‌ها به کمک کتاب‌های سلام روبی به کودکان (۵-۱۵ سال) آموزش برنامه‌نویسی می‌دادند. روند آموزش به این شکل است که ابتدا از طریق بازی و داستان و کتاب، مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی و توانایی حل مسئله یاد داده می‌شود و بعدتر با یادگیری برنامه‌های پیشرفته‌تر می‌توانند خود برنامه‌های حرفه‌ای بنویسند و بسازند. از دیگر غرفه‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند می‌­توان به غرفه «داناشو» و غرفه «تبیان» اشاره کرد.

تبیان موسسه‌­ای نام آشنا در حوزه فرهنگ و اطلاع­‌رسانی است. این موسسه در زمینه تولید و عرضه نرم‌­افزار و بازی­‌های رایانه­‌ای،‌ ارائه خدمات وب‌­نوشت و حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی فعالیت دارد.

این نمایشگاه در نهایت در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.
 برای دریافت نسخه پی دی اف کامل اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *