توصیف و تحلیل رفتار مصرفی، استفاده از دادهها و ایجاد تجربیات منحصر به فرد برای مصرفکننده، همواره مهمترین دغدغه تولیدکنندگان هر صنعت محسوب میشود تا بتوانند به تولید اقلام دارای استانداردهای کافی مبادرت ورزند. صنعت نوشت افزار به عنوان یکی از مصادیق صنایع فرهنگی و خلاق در ارتباط وثیق با ارزشهای فرهنگی و اقتصادی جامعه است و بدون ادراک نسبت به تمایل، فرهنگ مصرفی و سلیقه مصرفکننده نمیتوان انتظار رونق در تولید محصولات ایرانی متناسب با ارزشها و فرهنگ بومی را داشت. به ویژه آنکه اصلیترین مصرفکنندگان این کالای فرهنگی کودکان و نوجواناناند و مصرف نوشتافزار منجر به شکلگیری ارزشها و هنجارهای خاصی در افراد میگردد. از اینرو ذائقهشناسی مخاطب، اولین و مهمترین گام در مسیر تولید اقلام با کیفیت همراه با جذابیت بصری بالا و منتقلکننده ارزشهای فرهنگی محسوب میشود و در این صورت، رضایت مصرفکننده و به طور کلی توسعه صنعت را به ارمغان میآورد.
پژوهش حاضر برای نخستین بار به منظور سنجش مصرف صنعت نوشتافزار کشور با استفاده از پیمایش انجام شده در نهمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی- اسلامی (ایران نوشت) در سال ۱۴۰۲ پرداخته است. جامعه آماری این طرح ۱۰۳۴ نفر از مصرفکنندگان صنعت نوشتافزار بودند و به روش تصادفی از بین بازدیدکنندگان نمایشگاه ایران نوشت انتخاب شدند. دادههای حاصل از پیمایش میدانی در چهار بخش «بازدید از نمایشگاه ایران نوشت»، «چگونگی مصرف در ساختار کلی صنعت»، «سؤالات زمینهای» و «توصیف دادههای تلفیقی برمبنای تفکیک اقلیمهای فرهنگی جامعه» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
امید است، این طرح با ارائه تصویری دقیق از وضعیت مصرف نوشتافزار کشور در نظرگاه بازدیدکنندگان نمایشگاه ایراننوشت، بتواند بستری برای رونق تولید و توسعه صنعت فراهم کند. بدون شک، توصیف و تحلیل چگونگی مصرف نوشتافزار به سیاستگذاران نیز برای اتخاذ سیاستهای مناسب و برنامهریزی مدون و قابل اتکا کمک میکند.
لازم به ذکر است، گزارش حاضر به همت اندیشکده حرف و گروه سیاستپژوهی و تحلیل داده نمافر تهیه شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت نمافر مراجعه کنید.